Digitale forstyrrelser ud af skolen
- erfaringer og inspiration fra Nyborg Gymnasium
Hvorfor mobilfrihed og firewall på Nyborg Gymnasium?
Det handler om trivsel og rigtigt nærvær!
Siden smartphonen kom til verden omkring 2007, var ukoncentrerede og multitaskende elever et tilbagevendende frustrationspunkt og tema til MUS-samtaler og pædagogiske rådsmøder på Nyborg Gymnasium. Lærerne oplevede, at eleverne blev afbrudt af hinandens digitale forstyrrelser, og tjekkede ud på både mobiler og skærme med private dagsordener, tøjkøb, streaming og sociale medier. I elevtrivselsundersøgelser blev tre ud af fire elever forstyrret af andres skærmbrug. Lærerne skulle også kæmpe for opmærksomheden, og der var kommet en mur mellem lærer og elev. En mental og fysisk skærmmur. Og der var dårlig stemning på lærerværelset...
Temaet blev drøftet igen og igen på lærerside, og der var to fløje, som stod ret skarpt over for hinanden. En fløj der mente, at det at gå i gymnasiet måtte betyde, at man selv kunne styre sit skærmforbrug, og at det handlede om mere undervisning i digital dannelse. Den anden fløj mente, at virkeligheden viste, at på trods af massiv satsning på digital dannelse, så var der brug for at hjælpe de unge med at styre deres devices. At det er skolens opgave at sætte klare rammer og give de unge gode vaner.
Fra eksperiment til skærmfrihed
Midt i den skyttegravskrig skete der noget uventet, som blev en gamechanger. For en dag kom en delegation af elever fra elevrådet op til Henrik (rektor), fordi de havde haft en psykologitime med fokus på det skadelige ved forstyrrelser og digital støj. De foreslog at lave et eksperiment med at lukke ned for alle digitale devices og internet i en uge. Det fik eleverne et rungede ja til, og så startede ”Eksperimentet” i samarbejde med Imran Rashid. Skolen lukkede totalt ned for internettet, og alle mobiler blev indsamlet i en uge.
Resultaterne var tankevækkende, og ”Eksperimentet” blev afsæt for en fornyet diskussion i skolens pædagogiske udvalg og pædagogisk råd - og undervejs fik vi løbende viden og vejledning af forskeren Dorte Ågård, som i mange år har undersøgt elevernes skærmbrug i skolen. Til sidst stemte alle lærere og ledere om, hvorvidt man skulle fortsætte med de gamle regler eller indføre mobilfrihed og firewall. Det sidste scenarie vandt, og hen over sommeren blev der hængt mobilskabe op i alle klasser og lavet en intelligent firewall, som elevrådet og faggrupperne selv var med til at konfigurere (man kan åbne og lukke sites efter ønske).
Tre år senere, siger lærerne, at der er sket en forandring, og undersøgelser viser et fald i lærernes oplevelse af elevernes manglende motivation og støj og uro i timerne. De oplever, at der er langt færre forstyrrelser (se resultatet af den seneste evaluering nedenfor). De fleste elever tænker slet ikke over det mere, for sådan er det bare på den her skole, og det virker overordnet efter hensigten. Og virker det perfekt? Nej. Kan man snyde og omgå firewallen? Ja. Sker det? Ja. Men helt overordnet set, er der kommet mere ro og færre forstyrrelser, og signalet til både elever og forældre er klart.
Gennem alle årene har vi kommunikeret klart, at målet er, at vi gerne vil gøre skolen til en rolig ø midt i et oprørt hav af digital støj og alt for travle liv, og at det ikke handler om formynderi, men om at skabe rigtigt nærvær og faglig koncentration. At gøre de unge lidt mindre stressede, og at skolen skal have lov til at være skolen – og ikke en udlagt afdeling af teenageværelset. Det er omsorg, og det er erkendelsen af, at vi er nødt til at gøre noget ude i virkeligheden. Det her er ikke begrænsning af den personlige frihed. Det er en naturlig del af arbejdet med elevtrivsel, klasseledelse og didaktik på Nyborg Gymnasium.
10 overordnede principper for en digital skolepolitik
På Nyborg Gymnasium tager vi udgangspunkt i en fælles digital skolepolitik, der beskriver nogle overordnede principper for håndtering af skærme i skolen i arbejdet med elevernes trivsel, læring, dannelse og fællesskab. Iværksættelsen af den digitale skolepolitik på Nyborg Gymnasium var og er dybt inspireret af Dorte Ågårds bog Skærme i skolen.
I den digitale skolepolitik er det afgørende at formulere skolens overordnede ønsker og tilgang, og det gøres bedst i et samarbejde mellem elever, lærere og ledelse i fora, der samtænker den digitale skolepolitik med klasseledelse og didaktik. Strategier for skærmbrug er en fælles lærer- og ledelsesopgave, for det er ikke muligt for den enkelte lærer alene at forandre den digitale kultur og praksis i en klasse.
Det er desuden vigtigt at tilpasse skolens studie- og ordensregler, så de understøtter skolens principper. Se eksempel fra Nyborg Gymnasium her.
1. Når devices er med i skolen, skal de ikke længere betragtes som private genstande, men som redskaber, der indgår i den fælles undervisning
2. Det er læreren, der styrer elevernes brug af devices, og de er en del af lærerens pædagogiske repertoire
3. Devices skal kun bruges, når det giver faglig mening. Når de ikke skal bruges, skal de ikke være åbne eller tilgængelige
4. Der er forskel på skolearbejde og fritid. Eleverne skal lære at forvente “god anderledeshed”, som den tyske professor i pædagogik Thomas Ziehe kaldte det, altså at skoledagen foregår på andre præmisser end fritiden
5. Sociale medier, spil, shopping, streaming og andre former for underholdning har derfor intet at gøre i undervisningstiden
6. Der skal være skærmfrie tidsrum i alle lektioner af hensyn til kontakten mellem lærer og elever og eleverne imellem
7. Brug af devices i undervisningen er noget, eleverne skal lære. Deres digitale erfaringer fra fritiden gør dem ikke til “digitalt indfødte” og er ikke tilstrækkelige til, at de arbejder hensigtsmæssigt med det digitale i skolen
8. Eleverne skal trænes i ikke at være online. De skal opøve praktiske vaner, så de lærer at lægge mobilen til side, ikke at være tilgængelige og at udholde en hel lektionslængde uden distraktioner
9. Der er stadig brug for analoge læremidler. Bøger og papir har store kvaliteter, som ikke er blevet umoderne. Derfor er der behov for at variere brugen af læremidler
10. Mere restriktive spilleregler for skærmbrug skal iværksættes på en måde, så de nye klare rammer forenes med venlighed. Alle medarbejdere på skolen skal i processen være hjælpsomme over for eleverne, så en ny digital skolepolitik ikke skaber en uvenlig, autoritær skole, men skolen forbliver venlig og autoritativ:
10 konkrete forslag til digitale spilleregler i skolen
Disse 10 konkrete forslag er målrettet undervisning i de gymnasiale uddannelser. De er formuleret med udgangspunkt i de digitale spilleregler, der har været hverdag på Nyborg Gymnasium siden 2020.
1. Saml mobiltelefoner, der er sat i flytilstand, i en kasse eller et skab ved timens begyndelse. Ritualisér proceduren, så eleverne gør det på samme måde hos alle lærere
2. Etablér internetspærring på skolen mod de fire S’er: Sociale medier, spil, shopping og streaming, og bloker VPN-forbindelser
3. Sørg for, at alle computere er lukket ved timestart: Alle private dagsordener skal være lukket ned for at skabe fuld koncentration og god kontakt fra starten af timen
4. Planlæg sekvenser med og sekvenser uden skærm: Overvej på forhånd, om sekvensen kræver skærmbrug eller ej. Eleverne skal lukke, når de eksempelvis skal lytte til et oplæg
5. Brug også alternative former for notetagning: Lad fx eleverne skrive et kort resume efter en skærmfri sekvens, eller træn dem i også at tage noter i hånden, som også er mere effektive for læring end noter på tastatur
6. Gennemfør indimellem gruppearbejde uden computere
7. Supplér brugen af i-bøger og e-bøger med fysiske bøger eller udprintede sider og hav kun lærerskærmen åben. Lad ikke de digitale læremidler overtage undervisningen totalt. Brug dem med omtanke, og suppler med analoge læremidler
8. Træn elevernes koncentration, fx med oplæsning, husketeknikker og timer med fordybelseslæsning i selvvalgte papirbøger
9. Indlæg masser af aktiverende samarbejde, brain-breaks og små indslag med bevægelse i timerne for at kompensere for, at nogle elever bliver meget rastløse uden de sædvanlige digitale input og stimuli
10. Undervis eleverne i teknologiforståelse, fx i hvordan algoritmer fungerer, og hvordan skærmbrug og sociale medier påvirker os
Etablering af internetspærring
På Nyborg Gymnasium har vi valgt at blokere for udvalgte sider på internettet, fordi eleverne i de mange undervisningstimer foran computeren ofte bliver distraherede og mister opmærksomheden til spil, shopping og andet, der er irrelevant for undervisningen. Det forstyrrer deres læring og evne til koncentration og fordybelse. Internetblokeringen kræver en server, der analyserer al trafik ind og ud af skolen, og så skal serveren have installeret internetblokeringssoftware eller bruge en cloudtjeneste, hvor serveren egentlig er placeret hos en tredje part. Det vil være afhængigt af hvilke IT-systemer, der anvendes på den enkelte skole, hvilken løsning der giver bedst mening. På Nyborg Gymnasium anvendes Cisco Umbrella, som giver mulighed for at blokere en række kategorier af sites og for at lukke eller åbne sites. Kategorierne opdateres løbende på baggrund af feedback fra alle, der bruger programmet. Dette for at sikre, at sites, der bytter adresse og nye sites, der kommer inden for kategorierne, bliver blokeret. På Nyborg Gymnasium har vi de fire S’er som overordnet princip for hvilke kategorier, vi blokerer: sociale medier, spil, shopping og streaming. Læs mere om sites mm. i vores FAQ nedenfor.
Spørgsmål og svar i denne FAQ er målrettet gymnasiale uddannelser og tager udgangspunkt i den praksis, som i øjeblikket er typisk der: Mobilerne indsamles i starten af en lektion og udleveres igen, når timen er slut. Men med enkelte tilpasninger vil de kunne bruges på erhvervsuddannelser og i grundskolen. Anbefalingerne er baseret på erfaringer fra Nyborg Gymnasium.
Eleverne opdrages til ved modulets start selv at placere mobilen i mobilskabet. Det sker mest effektivt, hvis der er numre i skabet, så eleverne kan sætte mobilen ved det nummer, som de har på fraværslisten. Når eleverne har placeret mobilen i mobilskabet, fører læreren fravær ved at registrere de tomme pladser i mobilskabet. Denne måde at føre fravær på er yderst effektiv og får hurtigt vænnet eleverne til at få afleveret deres mobil ved modulets start.
Eleverne placerer deres mobil i skabet, når de træder ind i lokalet, alternativt afleverer de den til læreren, som får mobilen placeret i skabet.
Hvis det handler om en elev, der er nødt til at få fat i en læge i telefontiden (typisk mellem 8 og 9), eller hvis der er sket noget ud over det sædvanlige, så laver læreren en pragmatisk aftale med eleven om det. Alle andre henvendelser og aftaler må vente til frikvarter og spisepause – eller efter skoletid. Hvis den samme elev gentagne gange vil tale med læger og psykologer i undervisningstiden, sender læreren eleven til uddannelsesleder, som finder ud af, hvad det handler om.
Som udgangspunkt taler man med eleven om, at der måske ikke er tale om angst, men en utryghed ved en ny situation, og den skal eleven arbejde med at være i, for det går over. Nægter eleven fortsat at aflevere telefonen, henviser man til de klare regler, som skolen har om mobilfri undervisning og den kommunikation, som ledelsen har sendt ud til elever og forældre. Hvis det heller ikke hjælper, sender man eleven til klassens uddannelsesleder, så læreren ikke selv skal tage kampen. Lederen vil herefter forklare reglerne klart og fortælle, at det er naturligt at føle ubehag og nervøsitet ved ikke at have sin telefon på sig, fordi mange mennesker har en usund afhængighed af devices. Erfaringerne gennem tre år viser dog, at ubehaget forsvinder efter kort tid, fordi det bliver en vane at aflevere sin mobil på skolen.
Der er flere muligheder:
- De får telefonnummeret på en sekretær, som kan tage imod opkald i nødstilfælde, og giver nummeret til vuggestuen/børnehaven.
- De låner en af kontorets indkøbte låne-dumbphones og giver nummeret til vuggestuen/børnehaven.
- De får lov at beholde deres egen mobil og instrueres i at sætte den på Fokus-funktion: I mobilens Indstillinger vælges Fokus - Forstyr ikke - Personer. Her vælges de kontakter, fx børnehaven, der må have lov at forstyrre. Kun opkald og notifikationer herfra kommer igennem.
Man melder klart ud, at der på skoler gælder andre regler for kommunikation end hjemme af hensyn til det faglige arbejde og fællesskabet i skolen. Man kan således ikke regne med at kunne få fat i sit barn 24-7, fordi vi på skolen ønsker, at der i undervisningstiden skal være fagligt fokus, ro, koncentration og rigtigt socialt nærvær. Så hvis man absolut skal i kontakt med sit barn, må man vente med at ringe, til der er frikvarter eller spisepause (informer om det præcise tidsrum). I nødstilfælde ringer man på skolens hovednummer og beder kontoret om at få fat i sit barn.
Man inddrager dem begge og afleverer dem på kontoret. Eleven kan så hente mobilerne efter skoledagens afslutning og vedkommende indkaldes desuden til samtale og mulig sanktion hos klassens uddannelsesleder, jf. studie- og ordensreglerne.
På Nyborg Gymnasium er det ikke en opgave, der tager særlig meget tid. Det er klart, at læreren skal tage ansvar for, at retningslinjerne overholdes, men det kan hurtigt klares ved at gøre det til en rutine for eleverne at få telefonen lagt i skabet hver time, og så er det jo nemt at tælle, hvor mange der ligger. Denne opgave skal også sammenholdes med den tid og den frustration, som lærere uden mobilforbud bruger på elever, der spiller spil, køber tøj og er på TikTok.
I nogle klasser kan det tage tid at få etableret en rutine og fælles accept af reglerne, men det er vigtigt at have is i maven og se det som en reaktion på, at der er elever, der i årevis har været vant til at være online hele tiden. De ved endnu ikke, at det kommer til at hjælpe dem til at lære bedre. Men når det er en fælles politik på skolen, og alle gør det samme, er det nemmere for den enkelte lærer at sige, at sådan er det. Klasseteamet skal prioritere studiemoduler med teknologiforståelse og digital dannelse for at gøre eleverne bevidste om, hvad baggrunden er for den digitale skolepolitik. Bliver der problemer med en eller flere elever i en klasse, skal klassens uddannelsesleder på banen.
Hvis alle lærere står sammen om at gøre det til en normal praksis ved timens begyndelse, bliver det hurtigt en rutine, og eventuel utilfredshed klinger af. Det er vigtigt at stå ved reglerne i fællesskab, og det er vigtigt at gribe ind, hvis der sker overskridelse af reglerne, så eleverne oplever, at alle tager det alvorligt.
Det kan være helt nyt og skabe en følelse af rastløshed og uro, når eleverne skal undvære deres mobiler i længere tid. Derfor er det en god idé at lægge brainbreaks og små bevægelsessekvenser ind i undervisningen – det gælder i øvrigt al undervisning.
I den almindelige undervisningspraksis sker det ikke så tit, at mobilen bliver brugt aktivt, men hvis man som lærer vælger at gøre det, lader man bare være med at indsamle mobilerne i den pågældende time eller låser mobilerne ud, når de skal bruges. Det minut, det måske koster at få mobilerne frem, bliver opvejet af, at den generelle mobilfrihed giver eleverne bedre koncentration og fokus på skolearbejdet.
Eleverne bliver bedt om at sætte deres ure på flytilstand ved timens begyndelse.
På Nyborg Gymnasium er mobiltelefoner kun i mobilskabe i undervisningstiden. Vælger man at de skal være i mobilskabe hele skoledagen, må eleverne anskaffe sig et hævekort.
Mobilskabene varierer i pris og kvalitet og kan købes flere steder. Der er dog et par overvejelser, man kan gøre sig inden man investerer:
- Hvis man bruger nøglebrikker på skolen, er det en fordel, hvis de indkøbte skabe har funktion til nøglebrikker, så lærerne ikke skal slæbe rundt på ekstra nøgle.
- Det er en fordel, hvis skabene har nummererede rum til telefonerne, for så kan eleverne lægge deres telefon ud for deres nummer på klasselisten, og det bliver nemt og hurtigt at overskue, om alle telefoner er afleveret.
- Det er bedst, hvis der er huller i skabslågen, så eleverne kan lægge deres telefon ind, selvom lågen er låst.
- Det er en fordel, hvis skabslågen har en gennemsigtig front, så man kan se, om alle har afleveret deres telefon, uden at skabet skal låses op.
På Nyborg Gymnasium har vi denne model.
Det er muligt at tilkøbe forskellige tjenester og programmer, der kan blokere dele af internettet. På Nyborg Gymnasium anvender vi Cisco Umbrella.
Cisco Umbrella, som anvendes på Nyborg Gymnasium, kan blokere sites indenfor forskellige kategorier, som Cisco løbende opdaterer.
Kategorier som blokeres på Nyborg Gymnasium:
Adult
Auctions
Chat and Instant Messaging
Cheating and Plagrism
Dating
Filter Avoidance
Gambling
Games
Hacking
Illegal Activities
Illegal Downloads
Illegal Drugs
Lingerie and Swimsuits
Non-sexual Nudity
Peer File Transfer
Pornopgrahy
Socal Networking
Weapons
Adware
Internet Watch Foundation
Web Spam
Derudover kan der blokeres for specifikke sider samt whiteliste specifikke sider:
En internetblokering vil aldrig være 100% effektiv. Eleverne er kloge og dygtige til at finde smuthuller, og så inspirerer de hinanden. Det siger meget om, hvor dragende skærmene er, at eleverne bruger ressourcer på at omgå reglerne. Den nemmeste måde at omgå blokeringen på er ved internetdeling fra en mobiltelefon, og det kan være svært at kontrollere. Det er derfor vigtigt, at internetblokeringen er kombineret med mobilskabe, tydelige regler, konsekvenser ved overtrædelse og en lærergruppe, der er højt motiveret for at håndhæve reglerne. Uden internetblokeringen er lærerne meget dårligt klædt på til at løfte denne opgave. I den daglige undervisning handler det om at skabe friktion, så eleverne bliver bevidste om, at de er i gang med noget, der ikke er hensigtsmæssigt, ikke kun i forhold til skolens regler, men især for deres egen læring.
Det kan ikke lade sig gøre at blokere 100% for VPN, når man ikke har fuld kontrol over elevernes computere, men der kan gøres noget. Umbrella har indbygget blokeringer af VPN og lignende, men Umbrella kan ikke fange VPN, hvis det kører direkte på IP. Man kan finde frem til de IP-adresser som de mest anvendte gratis VPN-tjenester anvender og blackliste dem. Det er dog noget som jævnligt skal opdateres, da adresserne ændrer sig.
Det kan gøres ved manuelt at løbe de mest populære services igennem fra en test maskine, og finde frem til de forskellige adresse-områder der bruges. Derudover kan man også se på hvilken adresseområder eleverne logger ind i Office 365 med, og på den måde indsamler flere områder der skal blokeres, som bliver tilføjet løbende.
Det er ikke muligt at blokere for de store betalingstjenester på denne måde, da de anvender rigtigt mange forskellige IP-adresser som ofte skifter. Internetblokering fungerer kun hånd-i-hånd med god klasseledelse, hvor lærerne følger op og sanktionerer, når der findes elever der bevidst omgår reglerne. Installation af en VPN-klient er et bevidst forsøg på omgåelse af reglerne og skal sanktioneres.
Eleverne skal indstille deres telefoner til flytilstand eller slukke dem, inden de lægger dem i skabet.
Ja. Det kan man sagtens. Internetblokeringen indstilles, så den ikke medtager e-bøger.
Internetblokeringen blokerer kun udvalgte kategorier. Det vil som udgangspunkt være bedst at blokere sider, der falder inden for de fire s’er: Sociale medier, spil, shopping og streaming. Alt andet kan man frit tilgå.
Internetblokeringen gælder kun elevernes devices. Læreren vil forsat kunne tilgå forskellige sociale medier på sin egen computer og dermed vise eksempler fra sin egen skærm. Læreren kan også inddrage elevernes egne telefoner i undervisningen, når det er relevant. Eleverne skal i så fald slå Wifi fra.
På Nyborg Gymnasium har vi valgt ikke at medtage YouTube i internetblokeringen, fordi den anvendes i mange undervisningssituationer.
Vi har lukket specifikt for særlige sites, så der er et hav af sider, eleverne stadig kan tilgå.
På Nyborg Gymnasium har vi et gæstenetværk, som oprindeligt var tiltænkt, at gæster udefra kan koble sig op på via en mobilkode. Det har vi slået fra de fleste steder på skolen, så det kun er aktiveret i få lokaler, fordi eleverne også vil kunne tilgå det, og det giver fuld adgang til internettet. Gæster får udleveret adgang til et fuldt lærernetværk.
Lærerne logger på et netværk med fuld internetadgang. Det giver mulighed for, at lærerne alligevel kan inddrage sider, som internetblokeringen forhindrer eleverne adgang til.
Vi har gennem flere år oplevet, at telefoner og irrelevant adfærd på internettet forstyrrer undervisningen og udfordrer relationerne i klasserummet. Eleverne bliver tydeligvis ikke bedre til ikke at lade sig forstyrre ved at blive forstyrret. Derfor har vi, sideløbende med at vi har indført mobilskabe og internetblokering, gennemført studiemoduler med fokus på digital dannelse og teknologiforståelse. Eleverne kommer igennem følgende temaer: Multitaskning og selvkontrol; Deling på sociale medier; Digitale vaner og sociale relationer; Plagiat; Algoritmer i din hverdag; Kunstig intelligens.
Kommunikation og sanktioner
Allerede til orienteringsaften og senere til møde med nye forældre og elever (hvis sådan et møde holdes) meldes skolens linje klart ud i taler m.m. Derudover sendes velkomstbrev til alle nye elever og forældre, hvor reglerne forklares med et klart ”hvorfor”. At skolen ønsker et fagligt fokus, rigtigt nærvær og en kultur, hvor man ikke bliver bombarderet med distraktioner. At brugen af devices, mobiler og net kræver regler og træning.
Den digitale skolepolitik besluttes af skolens ledelse og lærere, og den vil måske på nogle punkter gå imod elevernes ønsker, i hvert fald i en periode, indtil eleverne oplever fordelene ved politikken. Der er således ikke lagt op til en inddragelse i betydningen forhandling. Men det er meget vigtigt at informere eleverne om, hvorfor skolen har vedtaget de digitale spilleregler. Det kan fx ske allerede på informationsmøder og på introdagene. Det er også en god ide at tage en dialog med elevrådet. Allervigtigst er det, at alle klasser får lektioner med viden og dialog om, hvordan de digitale medier kan påvirke koncentration, trivsel, fællesskaber, hvordan sociale medier fungerer, hvad algoritmer er osv. Skærmpolitikken skal hele vejen igennem iværksættes på en måde, så de nye klare rammer forenes med venlighed. Derfor må tonen i al information være venlig og hjælpsom, så det ikke bidrager til oplevelsen af en uvenlig, autoritær skole.
Ved at tænke alle scenarier igennem og revidere skolens studie- og ordensregler ud fra ”Bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser”. De nye regler skal cleares af skolens jurister (DG/DEG).
Man kan lade sig inspirere af afsnit 5.16 og 5.2 her.Hvis man snyder med netadgangen, overtræder man ordensreglerne, hvor det klart er beskrevet, at man ikke må omgå skolens internetspærring. I så fald vil man kunne sanktionere ”som vanligt”, når ordensregler brydes.
Se afsnit 5.4 i studie- og ordensreglerne her.Her er nogle overordnede principper:
1. Ordblinde har brug for digitale hjælpemidler. Men samtidig har de ofte endnu mere brug for ikke at blive forstyrret i deres læsning og skrivning end ikke-ordblinde. Derfor skal de indimellem have dispensation fra de generelle begrænsninger, men kun til specifikke formål.
2. Internetblokeringen må ikke blokere de sider, som de ordblinde elever anvender.
3. Mange hjælpemidler kan bruges offline.
4. Ordblinde har brug for særlig hjælp til hensigtsmæssig opsætning af deres computer/telefon. Det bør ikke være den enkelte lærer, men læsevejleder og/eller it-afdelingen, der assisterer.
Her er nogle uddybende anbefalinger:
Helt generelt er det vigtigt, at lærerne er meget præcise i deres introduktion til opgaver, sådan at det er tydeligt for eleverne, hvad man må bruge computer/telefon til som ordblind. Selvfølgelig skal de ordblinde elever også aflevere deres telefoner, når de andre skal, men lærerne skal i deres forberedelse gøre sig klart, om der konkret er tale om en opgave, hvor de ordblinde har specifik brug for telefon/computer. Helt konkret kan man i dagsordenen indarbejde et ikon, der viser, hvilke hjælpemidler der er tilladte for ordblinde, når de arbejder med opgaven.
Når det generelt handler om undervisning, hvor man beder eleverne om at lukke deres computer, kan det være et problem, hvis der er tekster, som de ordblinde skal læse, eller opgaver, som man forventer, at de laver i hånden.
Hvis de i bestemte situationer har brug for mobilen til oplæsning, skal eleverne have hjælp til at begrænse adgang til forstyrrende apps via funktionerne skærmfri tid (iPhone) og digital balance (Android).
Hvis eleverne skal læse selvstændigt i en bog i klassen, mens klassens øvrige elever har lukkede computerskærme, kan de have brug for dispensation, så de kan få bogen oplæst på Nota.
Hvis det er individuel opgaveløsning, som de skal lave med lukket skærm, er de ordblinde ofte nødt til at have lov til at anvende computeren, så de kan få læst op eller få hjælp til stavning. Men man kan opstille regler for, at de kun må have de tabs eller filer åbne, som de skal bruge til at løse opgaven.
Hvis eleverne skal lave gruppearbejde, kan man opfordre til, at de andre elever hjælper med oplæsning og stavning, så det ikke er den ordblinde alene, der skal gøre det.
Ved prøver, som eleverne får udleveret på papir, bør der laves en elektronisk udgave, hvor de ordblinde får lov til at anvende deres læse-/skriveteknologi.
Man kan supplere skærmarbejdet ved indimellem at tage et print af en central side og lade eleverne arbejde analogt med det, ved altid at have notespapir til rådighed som supplement, og man kan ved lærergennemgang af online-stof få eleverne til at lukke deres skærme og følge med på lærerens, indtil de selv skal arbejde med de digitale materialer.
Mange elever vil gerne tage noter, og det er en kendt undskyldning for ikke at lukke computerskærmene. Men det er vigtigt at finde alternativer til den konstante notetagning på computeren, for ellers kan vi ikke få adgang til at åbne og lukke, når det er nødvendigt.
I forvejen kan man stille spørgsmålstegn ved det udbytte, som eleverne får af at skrive tavlen af, for det er meget vanskelig proces at tage gode noter. Men det vigtigste er at udvikle supplerende former for notetagning. Her er nogle forslag:
- Efter en computerfri sekvens åbner eleverne deres computere og får 7-10 minutter til at skrive et resume af den foregående aktivitet, 10 linjer om, hvad der var vigtigst, eller nogle spørgsmål.
- Lær eleverne også at tage noter i hånden og at have papir og kuglepen liggende ved hånden. De kan eventuelt notere stikord på papir, når de ikke har skærmene, som de kan bruge, når de skal bruge til den efterfølgende skrivning. Man kan også træne dem i at tage fulde noter. De kan eventuelt tage et foto af dem og lægge op på computeren. Men det er en dårlig ide at tage et foto af tavlen. Det lærer man ikke noget af, fordi stoffet ikke bliver bearbejdet af eleven selv
Vi har haft mobilskab og internetblokering på Nyborg Gymnasium side 2020. Nedenfor kan du høre lærere og elever udtale sig:
Vi har i netop gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt lærerne. 90 har svaret, og undersøgelsen viser, at lærerne oplever, at de digitale spilleregler er vigtige og gode ift. at skabe ro og færre forstyrrelser. Se et kort indblik i udvalgte besvarelser:
Download den fulde spørgeskemaundersøgelse her
Vi har netop gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt eleverne. 877 har svaret. Eleverne vurderer at undervisning uden forstyrrelser forbedrer deres koncentration i timerne, og de synes overvejende, at det er godt, at skolen begrænser brugen af mobiler og bærbare.
Download den fulde spørgeskemaundersøgelse her
Materialet er udarbejdet i et samarbejde mellem:
Dorte Ågård, Phd., klasseledelsesforsker, pædagogisk konsulent og medlem Tech&Trivsel
Henrik Vestergaard Stokholm, rektor Nyborg Gymnasium
Malene Meincke, uddannelsesleder Nyborg Gymnasium
Download "Digitale forstyrrelser ud af skolen" her