SØG

Bioteknologi 2.0

Hvad er bioteknologi?

I bioteknologi arbejder vi med de allermindste dele af den biologiske verden. Viden om denne verden kan bruges til rigtig mange ting; f.eks. til at helbrede sygdomme, udvikle nye spændende materialer, modvirke global opvarmning eller til at lave sundere og mere miljøvenlige fødevarer. Bioteknologi handler altså om, hvordan man kan bruge biologi på en teknologisk måde.

Hvad kan man bruge bioteknologi til?

Enzymer er et eksempel på et vigtigt emne i bioteknologi. Enzymer er nemlig de små biologiske maskiner, der får vores celler og dermed kroppen til at fungere. Forskere har f.eks. brugt viden om enzymer til at designe molekyle, der genkender og blokerer et fedtnedbrydende enzym i tarmen, hvorved nedbrydningen af fedt fra kosten formindskes. Dette molekyle har vist sig at fungere som et meget effektivt slankemiddel.

Et andet vigtigt emne i bioteknologi er DNA. DNA bruges som byggevejledning af alle levende organismer, hver gang de skal lave et enzym. Man har nu adgang til maskiner, der kan aflæse koden i hele DNA’et fra et hvilket som helst menneske, dyr, plante eller bakterie på ganske få timer. Denne information kan være meget nyttig. Den kan f.eks. bruges i en kriminalsag, hvor man ønsker at finde ud af, hvem der har efterladt blod eller hår på gerningsstedet eller til at finde ud af, om en person lider af en alvorlig genetisk sygdom.

Hvad laver man i bioteknologi på A-niveau?

For at kunne arbejde med biologisk teknologi på molekyleniveau, skal eleverne på bioteknologi tilegne sig en grundlæggende kemisk og biologisk forståelse. Indbygget i bioteknologi på A-niveau, vil der være et indhold af kemi og biologi, svarende til B-niveau. Herudover vil der blive undervist i emner og teknikker, som er specielle for bioteknologifaget og som dermed løfter faget til et A-niveau.

Bioteknologi er et eksperimentelt fag, der gennem laboratoriearbejde træner eleverne i at designe og udføre bioteknologiske forsøg samt i at indsamle, behandle og analysere data. Udbyttet af disse undersøgelser formidles både skriftligt og mundtligt. Med sin teknologiske vinkel er faget et oplagt projekt- og innovationsfag. Faget afsluttes med en skriftlig og evt. en mundtlig eksamen i 3.g.

 

I would like some more information

CLICK HERE
Skip to content