Fysik B
Fysik B bygger oven på Fysik C.
Formål
Formålet er at give en fortrolighed med de naturvidenskabelige metoder og synsvinkler, der bruges for at forklare og beskrive fysiske fænomener i vores omverden.
Fysik B giver således et grundlag for et naturvidenskabeligt perspektiv, som er vigtigt i mange andre fag, f.eks. biologi, kemi, geografi, historie og filosofi.
Man skal desuden være opmærksom på, at de fleste videregående uddannelser med et naturvidenskabeligt indhold, har Fysik B som adgangskrav.
Indhold
Der skal arbejdes med en række obligatoriske emner, såkaldt kernestof:
Kernestoffet for Fysik B omfatter alt kernestoffet fra Fysik C, hvor der dog vil ske en uddybning af emnerne:
- Fysikkens bidrag til naturvidenskabelige verdensbillede (universet)
- Energi
- Bølger (lyd og lys)
Nyt kernestof i Fysik B er:
- Elektriske kredsløb
- Kvantefysik
- Mekanik
Kernestoffet skal fylde ca. ¾ af undervisningstiden. Den sidste ¼ skal bruges til valgfrit (supplerende) stof. I dette skal aktuelle og/eller samfundsrelevante problemstillinger indgå.
Aktuelle begivenheder, som markante naturfænomener og forskningsresultater omtalt i medierne, kan således inddrages i undervisningen.
Arbejdsformer
Undervisningen tilrettelægges så forskellige arbejdsformer benyttes.
Fysik er et eksperimentelt fag, derfor vil forsøg/eksperimenter indgå som en væsentlig del af undervisningen. Arbejdet med eksperimenterne vil typisk foregå i små grupper,
Skriftligt arbejde omfatter
- rapporter og efterbehandling af forsøgsresultater
- træningsopgaver
- projektrapporter
Eksamen
Elever, der følger Fysik B, skal kun til mundtlig prøve efter Fysik B, idet prøven på B-niveauet også omfatter det læste stof fra C-nivauet.
Prøven er todelt: Den første del er eksperimentel og der arbejdes i laboratoriet i 1½ time i grupper på højst 3 eksaminander.
Anden del af prøven er individuel og mundtlig