- Skærme og trivsel
- Uddannelser
- Kommende elev
- Elev
- Biblioteket
- Om NG
- Internationalt
- Kostskolen
- Logo
KOMMENDE ELEVER – skoleåret 24/25 Alle ansøgninger bliver løbende hentet ned og har man søgt ind så er man også garanteret en plads. Fra uge 10 udsendes bekræftelser og invitation til en introsamtale på skolen. Har du sendt din ansøgning, men ikke hørt noget i løbet af et par uger så kontakt uddannelsesleder Henrik Lunde på hlu@nyborg-gym.dk Vi ses til introsamtalen.
Med Erhverv&job, Samfund&individ samt Idræt&sundhed har vi på Nyborg Gymnasium valgt at give dig forskellige retninger at gå i – og vi står klar til at hjælpe dig med at vælge netop din retning. Måske er du til et år med masser af idræt – og boglig afklaring? Måske har du en idé om, at du vil videre på en mere teknisk uddannelse? Eller måske ved du, at du vil tage en STX, HF, HTX eller IB?
Fælles for alle retningerne er, at du på Nyborg Gymnasium bliver del af et spændende ungdomsuddannelsesmiljø, hvor der er andre unge på forskellige uddannelser.
Du vil samtidig opleve et højt aktivitetsniveau, engagerede lærere og en interessant undervisning.
Kort sagt: Et år i 10. klasse på Nyborg Gymnasium er som et år på efterskole, men hvor du sover hjemme.
Har du spørgsmål vedr. 10. klasse, kan du henvende dig til UU-vejlederen på din skole, men du er også velkommen til at kontakte uddannelsesleder Henrik Lunde på telefon 51 77 71 05, sende en mail (hlu@nyborg-gym.dk) eller kigge forbi Nyborg Gymnasium for mere information.
10. klasse på Nyborg Gymnasium kan du farve i tre forskellige retninger – alt afhængig af, hvilke områder der interesserer dig mest, og hvad du har af planer efter 10. klasse i Nyborg.
Fælles for alle tre 10. klasser (Erhverv&job, Samfund&individ samt Idræt&sundhed) er, at der er masser af de fag og emner, der interesserer dig. Det er samtidig tre fleksible uddannelser, hvor du i høj grad kan sætte dit præg på, hvordan uddannelsen er skruet sammen for dig.
Selvfølgelig er der nogle grundfag, der hører med til en 10. klasse. Det er dansk, engelsk og matematik. Der er samtidig nogle valgfag, hvor du igen kan vælge i en retning, der interesserer dig.
10. klasserne har samtidig en mængde valgfag, hvor du i løbet af din 10. klasse på Nyborg Gymnasium skal vælge 20 ”frivillige” aktiviteter efter skoletid. Det kan være at deltage i studiecafé, hvor du kan få hjælp med lektier, eller at dyrke idræt, være kreativ, arbejde med 3D e.l. Der er mange muligheder og aktiviteter at vælge imellem.
Apropos aktiviteter: I løbet af 10. klasse vil du også få andre oplevelser og aktiviteter med. Det er for eksempel teamdage, brobygning, terminsprøver, introtur og studieture til enten Prag eller på ski i Østrig og fællesarrangementer med de andre 10. klasser og/eller resten af Nyborg Gymnasium.
Du vil i løbet af foråret blive indkaldt til en samtale hvor du sammen med uddannelsesleder Henrik Lunde og dine forældre taler mere om hvilken linie der er den rigtige for dig, så hvis du er i tvivl gør det ikke noget.
Alle valg låses først endeligt 1/9
Alle elever i 10.klasse har hver deres skema, som er sammensat af: GRUNDFAG, LINJEFAG, VALGFAG og TILBUDSFAG.
GRUNDFAG: Der er 4 grundfag: dansk, engelsk og matematik og fællestime. Fællestime dækker over begrebet ”klassens tid” med fokus på uddannelse og udvikling, samt trivsel og fællesskab med ens kontaktlærer. Grundfagene er placeret mandag, torsdag og fredag. Der ligger i gennemsnit 12 timer om ugen
LINJEFAG*: Alle elever har linjefagstimer på samme tid. Linjefagene er placeret tirsdag og onsdag. Der ligger i gennemsnit 6 timer om ugen
VALGFAG*: Alle elever vælger 1 valgfag, der ligger med 3 timer/ugen. Man kan vælge et ekstra valgfag (C-fag) ved behov (tysk/fysik-kemi)
TILBUDSFAG: Alle elever skal minimum vælge 30 timer indenfor vores tilbudsblok, men kan vælge mange flere. Tilbuddene er blandt andet lektiecafe, ekstra støtte i dansk og matematik, sport, strik, filmklub, frivillige aktiviteter, ungdomsskolefag, fag i musikskolen etc. Disse fag ligge i forlængelse af grundfag, valgfag og linjefag.
*Linjefag og valgfag kan i en eller flere perioder erstattes af praktik eller arbejde.
Der undervises på 10.klasses niveau (fp10 / E-niveau)), som bygger ovenpå det eleverne allerede har lært i 7.-9. klasse. I 10. klasse udfordrer vi elevernes faglighed, og de udvikler sig hen imod at blive så dygtige som muligt.
Elever med faglige udfordringer har mulighed for at modtage undervisning på fp9 niveau (F-niveau).
Ved mistanke om, eller ved konstateret ord-/talblindhed, igangsætter vi foranstaltninger for at afhjælpe dette.
Vi tilbyder desuden ekstra undervisning for 2-sprogede elever med behov for dette.
Herunder kan du læse om fag og indhold.
Arbejdet med de forskellige danskfaglige dimensioner i dansk i 10. klasse lægger sig i direkte forlængelse af 9. klasses niveau. Desuden fokuseres der i særlig grad på elevernes afklaring i forhold til valg af uddannelse og erhverv samt at sikre, at alle elever bliver uddannelses- og erhvervsparate.
Overordnet set arbejdes der på, at elevernes kommunikative kompetencer styrkes, så eleverne bevidst kan begå sig i formelle og offentlige sammenhænge, samt på demokratisk vis kan deltage i den offentlige debat.
Målet er, at eleverne udvikler indsigt og evne til refleksion og selvstændigt overblik over egne faglige, personlige og sociale forudsætninger
De forskellige danskfaglige kompetencer er integreret i arbejdet med sprog, kommunikation og alle typer tekster, og der rettes nu fokus på, at eleverne, udover fagligt, kan bruge deres almendannede kompetencer selvstændigt og reflekteret i deres personlige og sociale liv, bl.a. til valg af uddannelse og erhverv.
Eleverne udvikler endvidere en mere selvstændig og reflekteret tilgang til arbejdet med litteratur og andre æstetiske tekster. Den almene dannelse konsolideres ved at øge elevernes evne til med indsigt at analysere og bearbejde tekster, samt at have overblik over, vurdere og reflektere over tekster.
Læsning | Skriftlig fremstilling | Fortolkning | Kommunikation |
Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst | Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form der passer til genre og situation | Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster | Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer |
https://nyborg-gym.dk/wp-content/uploads/2023/08/aarsplan-dansk-23-24.pdf
Eleverne skal arbejde med emner af personlig, kulturel og samfundsmæssig relevans.
Sproget bruges fortsat som kommunikationsmiddel, men med øget fokus på formål, præcision og nuancering. Det skriftlige arbejde skal nu have større fokus som et selvstændigt kommunikativt redskab.
Undervisningen skal foregå på engelsk og skal forberede eleverne på den senere anvendelse af engelsk i uddannelsessystemet. Eleverne skal efterhånden kunne arbejde mere selvstændigt og med større grad af medbestemmelse.
Det faglige niveau målrettes valget af ungdomsuddannelse og der sigtes mod at de unge bliver så dygtige som muligt.
Læs mere om indholdet i de 3 bokse her.
Mundtlig kommunikation | Skriftlig kommunikation | Kultur og samfund |
Eleven kan deltage i længere, spontane samtaler og argumentere for egne synspunkter på engelsk | Eleven kan forstå og skrive længere sammenhængende tekster med forskellige formål på engelsk | Eleven kan agere selvstændigt i internationale kulturmøder på baggrund af forståelse af kulturelle og samfundsmæssige forhold |
Undervisningen bygger i dette trinforløb videre på de færdigheder, den viden og de kompetencer, eleverne har opnået gennem beskæftigelsen med matematik både inden for og uden for skolen.
Set i forhold til de tidligere trinforløb sigtes der i 4. trinforløb i særlig grad på de udfordringer, som opstår, når eleverne anvender matematikken kritisk i tilknytning til deres aktuelle og fremtidige daglig-, fritids-, uddannelses-, arbejds- og samfundsliv. Udvalgte færdigheds- og vidensmål fra 3. trinforløb for 7.-9. klasse kan i fornødent omfang indgå i undervisningen i 4. trinforløb.
Målet med matematikundervisningen er at alle elever er parate til at aflægge fp10 prøven i matematik hvor den mundtlige del foregår som en gruppeprøve med udgangspunkt i elevernes redegørelser, som er udarbejdet i løbet af skoleåret.
Der kan på EUD10 arbejdes mod fp9 i matematik og ændringer i arbejdsformer og prøveoplæg.
Matematiske kompetencer | Tal og algebra | Geometri og måling | Statistik og sandsynlighed |
Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik | Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelse | Eleven kan undersøge anvendelser af geometriske sammenhænge og måling i omverdenen | Eleven kan vurdere anvendelser af statistik og sandsynlighed |
Omsat til en årsplan ser Matematik ud på denne måde:
https://nyborg-gym.dk/wp-content/uploads/2023/08/aarsplan-matematik-23-24.pdf
I faget fysik/kemi skal eleverne lære om fysiske og kemiske forhold i natur og teknologi samt sammenhænge i og anvendelse af denne viden. I samarbejdet med de naturfaglige valgfag i 10. klasse skal eleverne bygge videre på natur/teknologi og fysik/ kemi i 7.-9. klasse og udvikle naturfaglige kompetencer, så de kan genkende, formulere og tage stilling til problemstillinger med fysisk og kemisk indhold.
Undersøgelse | Modellering | Perspektivering | Kommunikation |
Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i fysik/kemi | Eleven kan anvende og vurdere modeller i fysik/kemi | Eleven kan perspektivere fysik/kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse | Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med fysik/kemi |
I dette forløb lægges der fortsat vægt på, at eleverne gennem mundtlig og skriftlig kommunikation videreudvikler deres færdigheder i at kommunikere samt deres sproglige bevidsthed.
I mundtlig kommunikation skal eleverne forstå hovedindhold og detaljer med det mål at kunne redegøre for egne holdninger i et sammenhængende sprog.
I skriftlig kommunikation skal eleverne skelne mellem forskellige læste teksttyper og selv kommunikere klart og forståeligt afstemt efter modtager og valg af medie.
I kultur og samfund skal eleverne fortsat udvikle deres kulturforståelse og anvende tysk i mødet med tysktalende.
Mundtlig kommunikation | Skriftlig kommunikation | Kultur og samfund |
Eleven kan kommunikere på tysk mundtligt i et forståeligt og sammenhængende sprog | Eleven kan kommunikere på tysk skriftligt i et forståeligt og sammenhængende sprog | Eleven kan forstå og anvende forståelse for kultur |
https://nyborg-gym.dk/wp-content/uploads/2023/08/aarsplan-fysik-2023-24.pdf
På Erhverv & job skal du vælge 4 erhvervsfagområder. Ved hvert erhvervsfagområde vil du have nogle uger hvor du arbejde praksisorienteret med det overordnede område, er ude på virksomhedsbesøg, uddannelsesbesøg og lignende. Du kommer i hver periode enten i en uges brobygning, en uges praktik eller en projektuge – alt afhængig af hvad du har valgt.
Man kan i henhold til ens uddannelsesplan vælge imellem flere forskellige valgfag – læs mere under “Valgfag”
Der læses flere grundfagstimer i de første 3 uger og der kan forekomme variation i det ugentlige timetal i henhold til årsplanen (udgives ved skolestart)
På Erhverv & job veksler vi mellem erhvervsfag med praktisk/teoretisk undervisning og projektarbejde og klassisk undervisning på Nyborg gymnasium med grundfag, valgfag og tilbudsfag (afterschool aktiviteter) erhvervsfagstimerne foregår primært på en erhvervsskole, hvor du undervises af erhvervsfaglærere, men kan også være virksomhedsbesøg eller teoriundervisning på Nyborg gymnasium. Der kan også være praktikforløb i løbet af skoleåret, som en del af undervisningen.
Du kan sammensætte dit Erhverv & job-forløb på forskellige måder og med forskelligt indhold. Det gør du i løbet af foråret gennem din introsamtale og målsætningsarbejde med kontaktlærer. Når vi går i gang vil dine valg være bindende.
Samfund & individ-linjen er målrettet elever, der påtænker en gymnasial ungdomsuddannelse og har brug for et fagligt løft, en faglig udfordring eller en yderligere afklaring.
Undervisningen har fokus på forskellige undervisningsformer: individuelt-, par- og gruppearbejde, og du vælger selv imellem en lang række af forskellige temaer (4 temaer hen over året)
Der stilles hen mod et gymnasieniveau ift. indhold og arbejdsmetoder.
Samfund & individ- forløbet kan sammensættes på forskellige måder og med forskelligt indhold. Dette gøres i begyndelsen af skoleåret, hvor den enkelte bliver bedt om at vælge fag/emne for årets forskellige perioder. Disse valg er bindende.
Idræt10 er et 10.klasse tilbud med fokus på idræt, anatomi, fysiologi, biologi og sundhed for elever der kan lide at være aktive og som ønsker at kombinere faglighed og uddannelsesafklaring med et aktivt og udadvendt 10.skoleår. Linjefaget udgør i gennemsnit 6 timer/ugen.
Linjefaget er en kombination af praktisk og teoretisk idræt med fokus på følgende områder:
Læringsmål:
Eleven kan anvende idrættens kvaliteter og historiske udvikling i en alsidig idrætspraksis
Eleven kan vurdere idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et internationalt perspektiv
Eleven tilegner sig færdigheder om kroppens biologi, gennem teori og forsøg.
Eleven kan udvikle handlestrategier, der forebygger sygdom og fremmer sundhed
Eleven kan vurdere samspil mellem krop, træning og trivsel i forskellige former for idræt.
Årsplan i overskrifter:
10. klasse på Nyborg Gymnasium er delt i 6 linjer. Den obligatoriske selvvalgte opgave er en selvstændig opgave, alle elever skal lave i løbet af deres 10.skoleår.
Formålet med opgaven er at give eleven mulighed for at arbejde selvstændigt med et givent emne, der tager sit udgangspunkt i elevens uddannelsesplan og valg af ungdomsuddannelse, herunder aktiviteter i form af brobygning, praktikforløb og andet.
Målet er at eleven udarbejder et konkret produkt, inden for de rammer, som skolen giver mulighed for. Fremlæggelse sker i forlængelse af arbejdet med opgaven.
De overordnede elementer
OSO – opgaven skal så vidt muligt placeres i forlængelse af brobygningsforløb eller kombinationer af brobygnings- og praktikforløb, således at opgaven kan indgå som en del af elevens efterbehandling af disse.
Eleven skal i udarbejdelsen af opgaven anvende varierede arbejdsmetoder og udtryksformer.
Fælles for alle forløb er, at eleven modtager vejledning under hele opgaveforløbet med henblik på en kvalificering af arbejdet. Vejledningen skal give den enkelte elev mulighed for at tage udgangspunkt i egne faglige og personlige forudsætninger og i uddannelsesplanen.
Vejledningen omfatter følgende:
1. Valg og afgrænsning af emne og indhold i forhold til uddannelsesplanen.
2. Brug af arbejdsmetoder og undersøgelsesformer.
3. Brug af kilder og materialer.
4. Fremstilling af produkt.
5. Valg af udtryksform.
Elevens opgave bedømmes med en skriftlig udtalelse og, hvis eleven ønsker det, med en karakter, og eleven skal forud for arbejdet med opgaven orienteres om, hvad der vil blive lagt vægt på i bedømmelsen.
Bekendtgørelse om obligatorisk selvvalgt opgave i folkeskolens 10. klasse
Pragtursfolder:https://nyborg-gym.dk/wp-content/uploads/2023/08/pragtur-2024.pdf
Skitursfolder https://nyborg-gym.dk/wp-content/uploads/2023/08/skitur-2024.pdf
BETALING
I 10. klasse er vi 2 UU-vejledere, og vi er oftest at træffe på Nyborg Gymnasium på udvalgte dage i almindelig åbningstid. Har du brug for en snak, er du altid velkommen til at kigge forbi vejlederkontoret. Hvis vi ikke er der, er du meget velkommen til at ringe, sms´e eller maile, så vi kan lave en aftale.
UU-vejledere
Marie Enevig
Tlf: 20 23 28 67
Mail: mene@nyborg.dk
Christina Johansen
Tlf: 20 21 52 71
Mail: cjhn@nyborg.dk
På denne side kan du finde diverse vejledningsaktiviteter så som:
Du skal bruge dit UniLogin, og det er vigtigt, at dine profiloplysninger altid er ajourførte.
Uddannelsesguiden – ug.dk
Her kan du finde oplysninger om:
Her finder du også link til eVejledning, hvor du kan finde en vejleder, der på mail og chat vil kunne svare på dine generelle spørgsmål vedr. uddannelse.
Denne side skal du bruge, når du søger ind på en ungdomsuddannelse efter 10. kl. – fx en gymnasial eller erhvervsfaglig uddannelse. Du skal søge senest 15. marts, og du skal bruge MitID.
Uddannelsesvejledere generelt
Har du brug for at tale med din vejleder, men ved ikke hvem det er, så kan du finde vedkommende på: minvejleder.dk
I “Håndbog for 10. klasse” kan du læse mere om 10. klasse på Nyborg Gymnasium
Søger du optagelse før 15. marts sker dette via www.optagelse.dk sammen med din vejleder og dine forældre.
Finder du ud af at du gerne vil i 10. klasse efter 15. marts kontakter du blot Nyborg Gymnasium.
Nyborg kommunes 10.klasse tilbud driftes af Nyborg gymnasium, men er også åbent for optag af unge fra andre kommuner!
Læs vores mobbepolitik her
Læs om vores alkoholpolitik her
Læs mere om vores netetik her
Uddannelsesleder med ansvar for 10. klasse
E-mail: hlu@nyborg-gym.dk
Administration: 65 31 02 17
Man-tor: kl. 7.30-15.30
Fre: 7.30-14.30
—
FoodCamp: 63 25 52 11
Kostskolen: 65 31 02 17
Teknisk afdeling: 63 25 52 15
Her kan du som udskolingslærer i grundskolen tilmelde dine klasser til Nyborg Gymnasiums faglige forløb.
Tilmeld dine klasser til Nyborg Gymnasiums faglige forløb her