Din håndbog om 10. klasse på Nyborg Gymnasium

Velkommen til 10. klasse
Vi vil gøre vores bedste for at tilrettelægge et skoleår, hvor du er glad for at komme i skole, og hvor du kommer bedst videre til det næste, du skal. Måske på gymnasiet, måske en erhvervsuddannelse eller måske eux?
Skolen er andet end undervisning og fag. Derfor har vi også skemalagt "Tilbudsfag/afterschool-aktiviteter" til sociale aktiviteter, og der arrangeres studieture og der er fredagscafeer og gymnasiefester sammen med alle de andre unge på Nyborg Gymnasium. Vi håber, du vil være en del af alt dette.
Ny på Nyborg Gymnasium 10. klasse
Som ny elev i 10. klasse har du sikkert en masse spørgsmål. Det kan handle om alt fra første skoledag, undervisningen og over til studieture og måske fravær.
I denne elevhåndbog finder du forhåbentligt svar på nogle af dine spørgsmål. Ellers kan du også finde kontaktinfo, så du kan ringe til os.
Klik på de forskellige områder i nedenstående links og læs mere.
God læselyst!
Henrik Lunde, uddannelsesleder
Indholdsfortegnelse
Det gode studiemiljø – trivsel og glæde i 10.klasse
På Nyborg Gymnasium har vi stort fokus på at skabe et godt studiemiljø, hvor du udvikler dig både personligt og fagligt.
Skolemiljøet er ungt, alle møder alle, og der er plads til sjov i pauserne. Rundt om på matriklen har vi både fodboldbaner, sportshal, bibliotek, styrketræningsområde, bordtennis og bordfodbold.
Samtidig er der skemalagt "efterskoletid", hvor elever kan vælge forskellige sociale, faglige eller fysiske aktiviteter. Det kan være ture i teatret, filmklub, basket, dykning, fiskeri, lektiecafe, brætspilscafeer og hygge på skolen.
Alle officielle breve fra Nyborg Gymnasium sendes til din digitale postkasse, som du finder via e-Boks eller på borger.dk.
Det er vigtigt, at du løbende tjekker denne postkasse og holder øje med informationer fra Nyborg Gymnasium, din UU-vejleder, SKAT og andre offentlige myndigheder. Det er dit eget ansvar.
Kommunikation med lærere, andre elever og uddannelsesleder (internt) sker via Lectio/mail. Det er derfor lige så vigtigt, at du dagligt tjekker både din mail og din Lectio.
Som elev på Nyborg Gymnasium er dit studiekort en app, som installeres på din Smartphone. Denne giver bl.a. mulighed for en lang række rabatter og skal bruges for at få adgang til skolens fester.
I App'en skal du tage et billede af dig selv. Det er vigtigt, at du tager et billede, du er tilfreds med, da det ikke umiddelbart kan ændres, når det først er gemt.
Der kan kun tages et nyt billede hvert halve år.
For at studiekortet er gyldigt, skal der være et vellignende billede, som skal leve op til de krav som der er til et normalt pas-billede, fx skal billedet ikke være taget for langt væk fra, og der skal være ensfarvet baggrund. Se præcis hvilke krav, der er til billedet her:
https://politi.dk/pas/krav-til-pas-og-koerekortfoto
Vejledningen til hvordan du installerer og bruger App'en, finder du her:
www.studiz.dk/institutioner/nyborg-gymnasium/guide-til-oprettelse-af-digitaltstudiekort
OBS: Studiekortet kan ikke bruges til at få rabat til et ungdomskort (ungdomskort kan kun ansøges når man når på en ungdomsuddannelse, og 10.klasse er grundskole dvs at man skal søge kommunalt skolebuskort. da du ikke går på en ungdomsuddannelse, men i 10.klasse, som stadig er grundskolen. (se mere under afsnittet ”Økonomi og udgifter”), da du ikke går på en ungdomsuddannelse, men i 10.klasse, som stadig er grundskolen. (se mere under afsnittet ”Økonomi og udgifter”)
Lectio - Dit aula
Det er gennem Lectio, at lærerne på Nyborg Gymnasium kommunikerer til dig som elev.
Her kan du se dit skema og dine lektier, og du vil eventuelt også modtage opgaver fra din lærer, som du skal besvare her.
Vi kommunikerer med dine forældre via mail. Dine forældre vil få informationer om både Lectio og kommunikationen på forældremødet i august.
Skema
Det er kun eleverne, der har adgang til skemaet, som findes på Lectio, men vi anbefaler, at man som forældre og ung jævnligt sætter sig ned og kigger på skemaet sammen. Her vil man kunne se lokaleanvisninger, lektiebeskeder og evt. ændringer på skemabrikken.
OneNote og TEAMS – din læringsplatform
Som en del af Office-pakken benytter vi OneNote, som primær læringsplatform, hvor undervisningsdetaljer, lektier, links, tekster mm er lagt ind under hvert fag.
Her finder man også information om tilbudsfagsklip, skolerejser, stamholdsaktiviteter, vejledningsaktiviteter mm.
Computer
Computeren er en del af undervisningen, som de fleste sikkert har været vant til på deres tidligere skole. Vi forventer, at du medbringer din egen computer. Hvis du ikke selv har en computer eller har mulighed for at købe en, kan du låne en af skolens computere.
Ordblind og it-rygsæk
Alle unge der er kategoriserede som ”rød”/”gul” kan få forlængelse af tid til prøverne, benytte AppWriter og hente støtte ved læsevejlederne.
Det er kun elever der er kategoriseret i ”rød”, der kan benytte tale-til-tekst samt hente bøger via NOTA.
BEMÆRK at det kun er elever der er kategoriseret i rød der kan benytte sig af ovenstående muligheder på ungdomsuddannelserne.
Microsoft office 365 – dit penalhus
Nyborg Gymnasium giver adgang til Microsofts tilbud om gratis Office 365 til alle elever.
Som elev på NG får du adgang til at installere Office-pakken på op til 5 enheder, både tablets/iPad, smartphones og PC/Mac. Desuden får du mulighed for:
OneDrive – gem og del filer i skyen, så de altid er sikrede.
Office Online – samarbejd i realtid igennem internet-browseren.
Offline adgang til Office-programmer og dokumenter.
Samme platform, så du ubesværet kan åbne samme filer på iPad og PC.
Adgang til Microsoft Office 365 / lectio
I har været vant til at bruge unilogin, hvilket I stadig skal bruge på platforme som f.eks. Gyldendal, ordbogen.com, Systime, AppWriter, ExamCookies etc. Derfor er det vigtigt, I både noterer kode samt uninavn, samt kode og skolelogin et sikkert sted, så I altid har mulighed for at finde oplysningerne hvis de skulle være glemt.
Din adgang til skolens netværk, Office-pakken & Lectio er dit skole-login:
Skolelogin
Dit brugernavn vil du få tilsendt via mail/sms inden skolestart, men vil se nogenlunde sådan ud:
Brugernavn: abcd1234@edu.nyborg-gym.dk
Midlertidig kodeord: Tempxxxx (Bemærk stort T. xxxx er de sidste 4 cifre i dit cpr. nr.)
Aktivering af skolelogin
Inden første skoledag skal du aktivere dit skolelogin. Du aktiverer din konto således:
- Gå til nygy.ums.itcfyn.dk
- Indtast det brugernavn og den adgangskode, som du har fået tilsendt og følg vejledningen.
Bemærk, at der er flere sider, du skal igennem, hvor du bl.a. skal ændre din adgangskode.
Hvis ovenstående giver problemer, behøver du ikke at kontakte os. Vores IT-teknikere vil være klar på 1. skoledag med en række computere, hvor man kan komme og få skiftet sit kodeord. Du skal bare gøre din stamholdslærer opmærksom på det på 1.skoledag.
I løbet af den første uge vil du få en introduktion til IT på Nyborg Gymnasium.
Derfor er det vigtigt, at du har din bærbare computer med hver dag.
Hvis du starter i løbet af skoleåret vil din stamholdslærer hjælpe dig med at blive koblet på i løbet af de første dage.
Exam-cookie
ExamCookie er et program som bliver installeret på computeren inden en terminsprøve, generalprøve, og de afsluttende skriftlige prøver. ExamCookie er et program som forebygger snyd, og skærmoptager mens prøven er i gang, så brug af ikke tilladte programmer vil blive opdaget. Skærmoptagelsen stoppes af brugeren selv når opgaven er afleveret, og skal godkendes af en tilsynsførende inden lokalet må forlades.
I 10. klasse skal du have minimum 21 klokketimer/ugen. Hos os får du:
- 12 klikketimer om ugen i fagene dansk, engelsk, matematik og stamholdstid
- En uges obligatorisk brobygning på en ungdomsuddannelse, eller en uges praktik. (Hvis du vælger fag fra vores Job & Erhvervsfag kan du yderligere få op til fire ugers brobygning eller praktik)
- En obligatorisk selvvalgt opgave og en uddannelsesplan
- Minimum 3klokketimer om ugen i valgfagsblokken
- 6 klokketimers linjefag om ugen på en af vores 3 linjer
- Masser af støtte både i fag, men også i vores lektiecafe (2x ugen)
- Og ikke mindst en lang række af spændende tilbudsfag/afterschoolaktiviteter
Bemærk at vi kører med moduler a 1,5 times varighed.
Prøver i 10. klasse:
- Mundtlig og skriftlig dansk
- Mundtlig og skriftlig engelsk
- Mundtlig og skriftlig matematik
- Mundtlig og skriftlig tysk (hvis du har valgt det)
- Mundtlig fysik
- Årsprøve i advanced english, Idræt, Håndværk, Kreativitet og matematik+
- ”Bestået/ikke-bestået” i dine linjefagsvalg
Årsplaner
På vores hjemmeside kan du læse de detaljerede årsplaner for både grundfag, linjefag og valgfag
FLEX10
Flex10 er et nyt tilbud med fokus på personlig udvikling og faglig fordybelse.
Tilbuddet er rettet mod elever der ikke trives i et alment skoletilbud og har brug for en mere tryg ramme om hverdagen og en individuel læse- og uddannelsesplan og få elever i klassen. Målgrupperne kunne være unge med en eller flere af nedenstående diagnoser, men som ikke er tilknyttet et specialtilbud:
o Autismespektrumforstyrrelse
o ADHD/ADD
o Socio-emotionelle vanskeligheder fx angst
o Andre diagnoser eller udfordringer, som har kvalificeret den unge til at få støtte gennem folkeskolen.
Vi kan optage op til 12 elever om året i Flex10, men alle kan søge vores andre linjer i 10.klasse.
Elever fra Nyborg kommune har førsteret til tilbuddet. Vi ved ca. 1.maj, om vi optager elever fra andre kommuner i tilbuddet.
Tilbuddet er for dig, der i din skolegang indtil nu har gået i specialtilbud eller modtaget specialundervisning, men hvor det vurderes, at du vil profitere af at fortsætte i den almene 10. klasse i et særlig tilrettelagt tilbud.
Flex10 er knyttet til 10. klassestilbuddet på Nyborg Gymnasium.
Det vil give dig mulighed for at gå i skole sammen med andre unge, der er et lignende sted i livet, men hvor vi samtidig gør meget ud af at skabe trygge rammer, så du i dit eget tempo kan vænne dig til at gå på en ungdomsuddannelse.
Flex10 er placeret i eget fast lokale og med en lille fast lærerstab.
Praktikforløb (§33.3)
Du har mulighed for at skifte den valgfrie del (linjefag, valgfag og tilbudsfag) ud med praktik/job. Det kræver en eller flere praktikaftaler der løber resten af året og dermed erstatter skolegangen. Praktikken ligger fortrinsvis torsdage og fredage. Praktikkerne skal koordineres gennem NGs praktikkoordinator.
I erhvervspraktik prøver du at være en del af hverdagen på en arbejdsplads. Du deltager så meget som muligt i at løse de opgaver, som arbejdspladsen udfører. Du taler med kollegaer og får indsigt i deres fag og arbejdsliv. Du følger praktikstedets arbejdstider og pauser. Praktikken er ulønnet.
Erhvervspraktik
Alle eleverkan komme ud i en, eller flere ugers erhvervspraktik i løbet af skoleåret. I erhvervspraktik prøver du at være en del af hverdagen på en arbejdsplads. Du deltager så meget som muligt i at løse de opgaver, som arbejdspladsen udfører. Du taler med kollegaer og får indsigt i deres fag og arbejdsliv. Du følger praktikstedets arbejdstider og pauser. Praktikken er ulønnet.
Når du har fundet din praktikplads, skal du sørge for at få udfyldt praktiksedlen på ung.unoung.dk. UU Nyborg bruger oplysningerne på sedlen til vores registrering og formidling af praktikken. Ved formidlingen tilmeldes du samtidig statens erstatningsordning. Praktikstedet får desuden et evalueringsskema, som UU Nyborg opfordrer dem til at bruge og sende tilbage til skolen og dig.
Skolebuskort – 10. klasse
Alle skolebuskort til 10. klassecenter skal søges på www.nyborg.dk hurtigst muligt efter indmeldelse (også til elever bosat udenfor Nyborg Kommune).
Det er én af forældrene, der skal lave ansøgningen.
Bosat udenfor Nyborg:
Er eleven bosat udenfor Nyborg Kommune, vil der altid være egenbetaling på skolebuskortet. Den af forældrene, der har lavet ansøgningen vil modtage brev i digital post om, hvad buskortet koster og hvordan betaling foretages.
Bosat i Nyborg:
Er eleven bosat i Nyborg Kommune, og har mere end 9 km i skole er eleven kørselsberettiget. Har eleven under 9 km vil buskortet være egenbetaling og den af forældrene, der har lavet ansøgningen vil modtage brev i digital post om, hvad buskortet koster og hvordan betaling foretages.
Et skolebuskort gælder fra kl. 6.00 til 18.00 på skoledage og KUN på strækningen skole – hjem (se evt. FynBus prisberegner). Kører der tog på denne strækning, kan skolebuskortet også bruges i toget.
Der kan ikke laves skolebuskort til adresser udenfor Fyn.
Efter ansøgning (og evt. betaling) vil buskortet blot blive bestilt til levering på folkeregisteradressen – HUSK elevens navn på postkassen.
I løbet af året kan du vælge at tage på studietur sammen med dine klassekammerater. Der udbydes 2 valgfrie studieture.
Det er egen betaling på studieturene. Prisen ligger mellem 4500 kr (storbytur) - 6200 kr (skitur).
Der vil være temaundervisning for de elever som ikke er afsted. Er man ikke tilmeldt nogle af turene, kan man også vælge en uges praktik
https://nyborg-gym.dk/uddannelser/10-2/#panel10v
Tilbud med egenbetaling
I løbet af året vil der komme enkelte tilbud hvor der er en egenbatling på. Det er fx dykkerkursus, outdoor-tur, teaterklub (3-4 forestillinger inkluderet), golf/minigolf. Alle andre tilbud er gratis og selvfølgelig frivillige
Hvis du i løbet af 10. klasse fylder 18 år, kan du søge om SU.
SU søges via minSU på su.dk. For at få adgang til minSU skal du bruge NemID. Du skal også sørge for, at din bankkonto er din Nemkonto.
Har du spørgsmål kan du altid henvende dig i administrationen og tale med vores SU-medarbejder.
Du kan få SU efter det kvartal, hvor du fylder 18 år. Det vil sige, at hvis du fx fylder 18 år den 15. januar, så kan du få SU fra 1. april. Du kan ansøge om SU en måned før, du er berettiget til at modtage SU.
En betingelse er dog, at du er studieaktiv.
Hvis studievejledningen og dine lærere vurderer, at du ikke er studieaktiv, kan din SU blive stoppet i en periode, og du vil først modtage SU igen, når dit fravær er bragt i orden.
Har du spørgsmål til SU, kan du altid kontakte vores SU-team.
Introforløb
De første 3 uger i 10.klasse er en kombination af at lære hinanden at kende, lære stedet at kende og få introduceret alle fag. Der vil blive afholdt virtuelt forældremøde, årets første skole-/hjemsamtale og vi afslutter forløbet med en introtur.
BEMÆRK at alle valg låses efter introforløbet.
Som en obligatorisk del af introforløbet er der en introtur (cykeltur), hvor vi har 3 dage sammen i telt, fælles madlavning, bål, aktiviteter og masser af hygge. Turen ligger altid i den 3.uge efter skolestart.
HUSK HUSK HUSK HUSK HUSK
Altid at møde op veludhvilet, opladt og forberedt samt medbringende penalhus og evt. idrætstøj.
Skole-/hjemsamarbejdet
Vi afholder 2 forældremøder i starten af forløbet. Det første forældremøde afholdes allerede i maj måned forud for kommende skoleår, og lægges i forbindelse med introeftermiddage.
Det andet forældremøde ligger under intro-forløbet og foregår virtuelt – efterfølgende lægges det ud på youtube så man kan se/gense forældremødet.
Har I spørgsmål så kan disse vendes på den efterfølgende skole-/hjem samtale
Der afholdes 3 skole-/hjemsamtaler i løbet af skoleåret.
Samtale 1: August måned
Samtale 2: November måned
Samtale 3: Februar
Forældretilladelse/samtykkeerklæring
På første samtale skal dine forældre skrive under på en samtykkeerklæring, så vi får tilladelse til foto og andre vigtige oplysninger i løbet af 10. klasse.
Den primære kontaktperson vedr skolegangen, lektier eller andre mindre ting er elevens kontaktlærer, der kan kontaktes på mail eller mobil. Vi beder om at kontakt til stamholdslærer på mobil sker i tidsrummet 7.45 og 16.45.
Ved andre, ikke akutte, henvendelser vil der kunne gå 24 timer inden svar (på hverdage)
Ved akutte eller alvorlige situationer kan man altid kontakte uddannelseslederen
Skolemiljø og trivsel
Når du går i 10. klasse, har du en kontaktlærer
Det er kontaktlæreren, du skal gå til, hvis der er noget, du skal have hjælp med på din uddannelse, hvad enten det er fagligt eller trivselsrelateret.
Din kontaktlærer vil løbende afholde samtaler med dig, hvor du også vil få feedback på din indsats. Det er derfor altid din kontaktlærer, du skal kontakte, hvis det er noget, du er i tvivl om.
Alle kontaktlærere er uddannede coach og har et mentorforløb for at sikre alle elevers trivsel.
Særlige udfordringer
Hvis du har særlige udfordringer/behov så er det vigtigt at I gør os opmærksomme på det allerede ved introsamtalen så din kontaktlærer og evt faglærere kan blive klædt godt på. Skulle der opstå noget i løbet af skoleåret, skal du snakke med din kontaktlærer om det.
Er der udredninger/papirer om diagnoser er det vigtigt at vi får adgang til disse.
Hvis du har faglige udfordringer herunder ordblindhed, skal du ligeledes tale med din kontaktlærer, så I sammen kan finde en løsning.
UUvejledning
Der er et UU-team på alle skoler i Nyborg, hvor du har mulighed for at modtage vejledning, som handler om dine uddannelsesvalg.
https://www.nyborg.dk/da/borger-og-selvbetjening/skole-og-uddannelse/uu-nyborg/
Har du spørgsmål til dit uddannelsesforløb i 10. klasse og ungdomsuddannelser mm. kan du kontakte din uddannelsesvejleder.
Du kan også få en individuel, fortrolig samtale med vejlederen.
Elever der har brug for ekstra støtte og vejledning i 10.klasse kan komme på et trivselsforløb på ca 5 samtaler med en trivselsvejleder.
Trivselssamtalerne forudsætter accept fra eleven, at hjemmet er orienteret og at der forudgående er afholdt en rammesættende samtale mellem skole og hjem (med deltagelse af kontaktlærer, uddannelsesleder, trivselsvejleder samt ung og forældre)
Gymnasiefester og fredagscafeer
Ud over elevforeningens fester (KAPAKI) er der tradition for, at skolen afholder et introduktionsarrangement for de nye elever, julestue for afgangselever med deltagelse af gamle elever, samt gallafest i begyndelsen af marts for alle elever og deres forældre.
Når den sidste eksamen er overstået, holdes 10.klasses afslutningsfest. Denne fest planlægges af det lille elevråd og afholdes i samarbejde med forældre.
Studie-/ordensregler
Fravær opgøres på modulbasis og alt fravær registreres.
Elever er forpligtet til at ringe ind og melde sig fraværende HVER dag på 51777105.
Fraværet opgøres hver 14.dag og stamholdslærerne orienteres. Der udsendes løbende opgørelser (ca. hver 4.uge) til hjemmet for perioden. Overskrider elevens fravær 10 % i perioden sendes en seddel hjem til underskrift – i enkelte tilfælde sendes skrivelsen ikke hjem, hvis skolen er klar over særlige omstændigheder. Fortsætter fraværet indkaldes elev og forældre til samtale med skolen (uddannelsesleder og stamholdslærer). Der udarbejdes en handleplan for at nedbringe fravær. Fortsætter fraværet indkaldes elev og forældre til 3-parts-samtale hvor KUI også deltager med henblik på yderligere tiltag for nedbringelse af fravær. Lykkedes dette ikke vil eleven blive overdraget til videre forløb hos KUI
I tilfælde af ferie uden for skolens ferie vil dette blive medregnet i det alm fravær og har indflydelse på elevens udbytte af undervisning. Dette fravær skal aftales med uddannelsesleder.
Der forventes ca 1-1,5 times forberedelse forud for hver undervisningsdag. Forberedelsen er blandt andet:
- Tjekke lectiobeskeder
- Tjekke mail
- Orientere sig om skema
- Kigge ind på hvad man lavede sidst og om noterne er gode nok
- Læse lektiedetaljer for næste dag og forberede sig
- Evt gå i gang med kommende afleveringer
- Fortsætte med at læse i ens læsebog
Der gælder et forbud mod rusmidler på skolen. Det er ulovligt i henhold til dansk narkotikalovgivning og kan medføre øjeblikkelig og permanent bortvisning fra skolen samt politianmeldelse. Det betyder, at det ikke er tilladt at medbringe, indtage, besidde, udveksle eller være påvirket af rusmidler eller euforiserende stoffer af nogen art
- i skoletiden, ved arrangementer og aktiviteter i skoleregi, ved skolefester, på hytteture, ekskursioner og studieture. Dette gælder uanset om undervisningen eller den øvrige skolerelaterede aktivitet foregår på eller uden for skolens område,
- på skolens område i øvrigt, og
- på steder og i sammenhænge, hvor eleverne kan forbindes med at være elev på skolen
Ved ”rusmidler” forstås hash og euforiserende stoffer i øvrigt.
Hvis der er konkret mistanke om, at en elev har overtrådt forbuddet mod rusmidler og fremstår påvirket kan uddannelsesleder, rektor eller en ledelsesrepræsentant bede om at eleven lader sig teste for rusmidler – hjemmet orienteres selvfølgelig efterfølgende og nødvendige sanktioner iværksættes.
Nikotinfri skoletid
På Nyborg Gymnasium er der indført røg- og snusfri skoletid jf. Bekendtgørelse af lov om røgfri miljøer (se § 7 og § 7a). Det betyder konkret, at elever og ansatte ikke må ryge eller anvende tobaksvarer, snus, e-cigaretter, tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter fra skoledagens start kl. 8.15 til kl. 16.45, hvor det sidste undervisningsmodul slutter. Rygeforbuddet er også gældende uden for skolens område, og man må derfor heller ikke forlade skolens område og ryge i arbejds- eller skoletiden. Kostelever må desuden heller ikke ryge på skolens eller kostskolens matrikel efter skoletid (se separat handleplan i kostskolens regler).
Man kan få hjælp til nikotinstop. Kurset foregår i samarbejde med Nyborg kommunes sundhedsafdeling og foregår i skoletiden.
Sanktionerne er baseret på https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1951 (bekendtgørelsen for fremme af god ro og orden i folkeskolen) samt https://nyborg-gym.dk/elev/studie-og-ordensregler/ (Nyborg gymnasiums studie-/ordensregler)
Hvis en elev ikke overholder Nyborg Gymnasiums regler for opførsel vil følgende sanktioner kunne blive sat i værk
1)Hel eller delvis udelukkelse fra konkrete eller typer af arrangementer eller aktiviteter.
2) Midlertidig udelukkelse fra undervisning i indtil 10 skoledage. Institutionen registrerer i givet fald elevens fravær under udelukkelsen som fravær.
3) Forbud mod, at eleven i en nærmere bestemt periode medbringer og anvender nærmere bestemte private genstande eller typer af genstande, herunder mobiltelefon og lignende kommunikationsmiddel, under sit ophold på institutionen og i undervisningen, når og i den udstrækning dette er ordensmæssigt eller pædagogisk begrundet.
4) Tilbageholdelse i normalt højst et døgn af en eller flere af elevens private genstande, herunder mobiltelefon og lignende kommunikationsmiddel. Overtrædelse af skolens regler angående mobiltelefoner kan resultere i fratagelse af mobiltelefonen i resten af dagen eller indtil næste dag. Læreren afleverer da mobilen på kontoret med en seddel, der angiver elevnavn og klasse. På kontoret bliver mobilen opbevaret forsvarligt, og eleven kan efterfølgende hente mobilen på kontoret. Institutionens iværksættelse af en tilbageholdelse forudsætter, at eleven afleverer genstanden til institutionen. Eleven er forpligtet til umiddelbart at aflevere den eller de genstande, som institutionen har besluttet at tilbageholde, til institutionen. Hvis eleven ikke opfylder denne forpligtelse, kan institutionen træffe beslutning om at iværksætte en relevant sanktion herfor. Dette fritager dog ikke eleven fra pligten til at aflevere genstanden.
5) Bortvisning fra institutionen eller en afdeling af institutionen og overflytning til en anden institution eller en afdeling af institutionen med henblik på, at eleven gennemfører sin uddannelse der. Overflytning til en anden institution sker efter forudgående aftale mellem den afgivende og den modtagende institution. Hvis eleven har tilsagn om overflytning til en anden bestemt institution, som eleven ønsker at overflytte til, hvis eleven bliver bortvist fra sin institution, træffer den afgivende institution beslutning om overflytning af eleven til denne institution.
6) Bortvisning (udskrivning) fra uddannelsen.
Som led i behandlingen af en sag efter dette regelsæt kan Nyborg Gymnasium beslutte at hjemsende den pågældende elev midlertidigt eller at begrænse elevens adgang til institutionen midlertidigt, mens sagen undersøges nærmere.
Midlertidig hjemsendelse eller midlertidig begrænset adgang til institutionen er muligt i følgende situationer:
- Situationer, hvor det anses for påkrævet af hensyn til den almindelige retsbevidsthed på institutionen om overholdelsen af institutionens studie- og ordensregler. Dette kan f.eks. være tilfældet, når det er anmeldt til politiet, at eleven har foretaget en voldelig, truende eller i øvrigt ulovlig handling, som kan have direkte betydning for ordenen og samværet på institutionen, og som i givet fald vil kunne medføre en permanent bortvisning.
- Situationer, hvor det anses for påkrævet for at opretholde ordenen og samværet på institutionen og andre elevers og ansattes deltagelse i undervisningen.
En bortvisning vil kræve orientering af kommunalbestyrelsen (Byrådet)
Specifikke sanktioner
Nikotinfri skoletid
Første gang reglen overtrædes får eleven en mundtlig tilrettevisning af uddannelseslederen, og reglerne gennemgås og indskærpes overfor eleven. Overtrædelsen registreres i elevsag.
Anden gang reglen overtrædes indkaldes eleven til samtale med elevens studievejleder, som giver pædagogisk tilrettevisning og anviser rygestopkursus gennem Nyborg Kommunens sundhedsafdeling. Den pædagogiske tilrettevisning og samtalen registreres i elevsag.
Tredje gang reglen overtrædes får eleven en skriftlig advarsel, og det indskærpes, at yderligere overtrædelse kan få alvorlige konsekvenser for den fortsatte skolegang. Overtrædelsen registreres i elevsag.
Fjerde gang reglen overtrædes indkaldes eleven til samtale med uddannelseslederen med henblik på midlertidig udelukkelse i op til 10 dage.
Femte gang reglen overtrædes bortvises (udskrives) eleven permanent fra skolen.
Fravær
Undervisningspligten medfører, at ethvert barn i den undervisningspligtige alder har pligt til at deltage i undervisningen i folkeskolens grundskole eller i en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Forældrene skal sørge for, at barnet opfylder undervisningspligten, og må ikke lægge hindringer i vejen herfor. Forældrene har således et ansvar for, at deres barn møder frem og deltager i undervisningen. (https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-love-og-regler/-/media/d32cfcd53f5c408a8aef5d0815ccc33e.ashx)
Fraværsindberetninger foretages til barnets hjemkommune én gang i kvartalet
Kontoret Nyborg Gymnasium 65 31 02 17
Uddannelsesleder/fraværsmobil hlu@nyborg-gym.dk/51 77 71 05
UU / KUI – Marie Enevig 20 23 28 67
UU / KUI – Christina Johansen 20 21 52 71
UU / KUI – Helle Duus 21 67 94 73
PPR https://ppr.nyborg.dk/da/Om-PPR/ 63 33 70 85
SSP https://www.nyborgungdomsskole.dk/Category/9f0971306fec41fd9daf95dd02e18a04
Familiehuset https://familiehuset.nyborg.dk/da/
Rusmiddelcenteret https://www.nyborg.dk/da/borger-og-selvbetjening/sundhed-og-forebyggelse/sundhedstilbud/rusmidler-hjaelp-til-at-stoppe-et-misbrug/
Sundhedsafdelingen (nikotinstopkuser, overvægt, pigegrupper…) https://www.nyborg.dk/da/borger-og-selvbetjening/sundhed-og-forebyggelse/