SØG

Tankevækkende øjenåbner med parasport

IDRÆTSUNDERVISNING i ØJENHØJDE

I april var Alex fra Parasport Danmark (tidligere Dansk Handicap-Idrætsforbund) på besøg i idrætslærer Christina Blicher Johnsens undervisning i 1.e på Nyborg Gymnasium. Her gav han inspiration til både Christina og klassens elever, så de to kørestolsbrugere i gruppen kan tage mere aktivt del i idrætsundervisningen. Seancen var samtidig en øjenåbner for resten af klassen i forhold til kørestols-kammeraternes hverdag.

CHRISTINA, idrætslærer på NG
”Inspirationen til at lave parasportsarrangementet kom fra mine frikvarterssamtaler med Ida og Victoria fra 1.e. I vores samtaler opdagede jeg, hvor lidt klassen egentligt vidste om Ida og Victorias udgangspunkt for deltagelse og om deres særlige livsvilkår i øvrigt, og det var vigtigt at råde en smule bod på, syntes jeg. De to seje, unge kvinder har selv ønsket at deltage i idrætsundervisningen, og det har jeg bifaldet velvidende, at det i nogle forløb er en stor udfordring for dem selv, for mig, og for klassekammeraterne, da idrætsfaget tager udgangspunkt i gående elevers læringsforudsætninger”.

En trailer fuld af kørestole
”Jeg satte derfor et længere boldspilsforløb i søen med fokus på teamudvikling, inklusion og spiludvikling, og midtvejs fik vi i tre timer besøg af Alex og en trailer fuld af kørestole og andet parasportsudstyr. Formålet var først og fremmest det faglige i at undersøge begrebet ”inklusion” i praksis med særligt henblik på Ida og Victorias funktionsvilkår i samspil med gående personer, og hvordan dette kan udfolde sig i boldspil og idrætsaktiviteter mere bredt”.

”…dem, der gav de andre baghjul – helt bogstaveligt talt”
”Min skjulte dagsorden med arrangementet var faktisk endnu vigtigere for mig og mere af social og dannelsesmæssig karakter. For det første ønskede jeg, at Ida og Victoria skulle opleve, hvad det vil sige at være ”på hjemmebane” i idrætsundervisningen og være dem, der gav de andre baghjul – helt bogstaveligt talt! Dette skete ikke mindst i kørestolsrugby og i de spontant arrangerede kapkørsler i pauserne, hvor vi gående måtte give fortabt. For det andet ønskede jeg, at de gående elever ville få en sanselig og følelsesmæssig erfaring med livet oplevet fra et helt andet fysisk udgangspunkt end deres eget. Min hensigt med dagen var overordnet at højne den indbyrdes forståelse, sensitivitet og respekt samt at styrke det sociale sammenhold i klassen”.

”…det gælder om at vinde stort”
”Det er mit indtryk, at dagen rykkede noget og såede nogle frø i den henseende. Ikke mindst afstedkommet af dagens indledende samtaler, hvor Victoria og Ida fortalte lidt om det, som klassen ikke vidste ift. deres situationer, og klassen fik rum til at stille spørgsmål, som de to åbent og beredvilligt svarede på. ”Høflig tavshed” og ”at lade som om det synlige ikke findes” er i mine øjne misforståede hensyn, som skaber mere afstand mellem mennesker. Dagen viste for mig at se, hvor vigtigt det er, at vi tør suspendere vores egen blufærdighed ift. det, som er anderledes, og bare kærligt og åbent spørge ind og interessere sig for hinanden som dem, vi er. Det kan idrætsundervisning (også) skabe rum til, og det viste 1.e et smukt eksempel på. Alex var som fødselshjælper fantastisk ligefrem, fuld af gode aktiviteter og skøn humor. Fx vil jeg aldrig glemme hans motto: ”Hos os i parasporten gælder det ikke om at vinde… det gælder om at vinde STORT!!”

REBECCA og CARL, gående elever
Her fortæller Rebecca:
”Det gav en helt ny viden om, hvordan Victoria og Ida har det, når de er nødt til at sidde i en kørestol hver dag. De kan ikke bare rejse sig op og gå videre. De startede med at fortælle os, hvorfor de sad i kørestol, og at de har gjort det hele deres liv. Jeg synes, det er sejt, hvad de to lærer og kan, selvom de ikke kan gå. Siden undervisningen har jeg lagt mere mærke til og tænkt over Ida og Victoria på en helt anden måde. Så jeg synes, det var et rigtig fedt initiativ”

Carl er enig:
”Det var ret fedt at prøve en anden måde at bevæge sig på, når man ikke selv har en hindring, og på den måde var det også ret tankevækkende. For eksempel hvordan man løser nogle problemer i forhold til at dyrke sport. Jeg har selv været svømmer på et vist niveau og har bare været vant til helt uhindret at kunne dyrke min sport. Her var det godt at se, at idræt findes i alle former og for alle uanset den enkeltes begrænsninger”, siger han og tilføjer:

”Timerne gav mig samtidig svar på en masse af det, jeg ikke før har fået spurgt Ida og Victoria om”.

IDA, kørestolsbruger
Ida, der er en af klassens to kørestolsbrugere, fortæller om sin oplevelse af forløbet, hvor klassekammeraterne bl.a. prøvede at dyrke idræt i kørestole:

”Jeg synes, det var fedt! For jeg har på en måde altid drømt om, at andre kunne se, hvordan det er at sidde i en kørestol – uden at Victoria og jeg behøvede at være i fokus hele tiden. Ved at fortælle vores historier kunne vi samtidig få clearet nogle ting, så alle vidste lidt mere”, fortæller hun:

”Efter undervisningen kunne jeg mærke på de andre, at de også syntes, det var et rigtig fedt initiativ fra Christina”.

ALEX, underviser fra Parasport Danmark
Alex, idrætsmedarbejder hos Parasport Danmark, var glad for et vellykket forløb på Nyborg Gymnasium:

”Formålet med min undervisning er at lave idrætsundervisning, hvor almindelige mennesker dyrker idræt med mennesker med funktionsnedsættelser. Jeg prøver samtidig at give ideer til en anden idræt end den sædvanlige. En idræt, hvor reglerne tilpasses, så alle bliver presset maksimalt. Det gør vi med tilpasset idræt, hvor vi iscenesætter nogle idrætsforløb for alle mennesker. Udfordringen kan være at blande forskellige grupper. Det hjælper vi med”.

[folder-gallery fid=”36″ link=”file” columns=”2″ orderby=”rand” size=”medium”]

Jeg ønsker mere information og vil gerne kontaktes

KLIK HER
Skip to content