- Skærme og trivsel
- Uddannelser
- Kommende elev
- Elev
- Biblioteket
- Om NG
- Internationalt
- Kostskolen
- Logo
Har du fortrudt og vil du gerne starte i 10.klasse? Så har vi stadig plads!
Med vores 32 forskellige linjefag har vi på Nyborg Gymnasium valgt at give dig forskellige retninger at gå i – og vi står klar til at hjælpe dig med at vælge netop din retning. Måske er du til et år med masser af idræt – og boglig afklaring? Måske har du en idé om, at du vil videre på en mere teknisk uddannelse? Eller måske ved du, at du vil tage en STX, HF, HTX eller IB?
Fælles for alle retningerne er, at du på Nyborg Gymnasium bliver del af et spændende ungdomsuddannelsesmiljø, hvor der er andre unge på forskellige uddannelser.
Du vil samtidig opleve et højt aktivitetsniveau, engagerede lærere og en interessant undervisning.
Kort sagt: Et år i 10. klasse på Nyborg Gymnasium er som et år på efterskole, men hvor du sover hjemme.
Har du spørgsmål vedr. 10. klasse, kan du henvende dig til UU-vejlederen på din skole, men du er også velkommen til at kontakte uddannelsesleder Henrik Lunde på telefon 51 77 71 05, sende en mail (hlu@nyborg-gym.dk) eller kigge forbi Nyborg Gymnasium for mere information.
10. klasse på Nyborg Gymnasium kan du farve i tre forskellige retninger – alt afhængig af, hvilke områder der interesserer dig mest, og hvad du har af planer efter 10. klasse i Nyborg.
Selvfølgelig er der nogle grundfag, der hører med til en 10. klasse. Det er dansk, engelsk og matematik. Der er samtidig nogle valgfag, hvor du igen kan vælge i en retning, der interesserer dig.
10. klasserne har samtidig en mængde valgfag, hvor du i løbet af din 10. klasse på Nyborg Gymnasium skal vælge 20 ”frivillige” aktiviteter efter skoletid. Det kan være at deltage i studiecafé, hvor du kan få hjælp med lektier, eller at dyrke idræt, være kreativ, arbejde med 3D e.l. Der er mange muligheder og aktiviteter at vælge imellem.
Apropos aktiviteter: I løbet af 10. klasse vil du også få andre oplevelser og aktiviteter med. Det er for eksempel teamdage, brobygning, terminsprøver, introtur til Berlin og vi har en valgfri skitur til Østrig og fællesarrangementer med de andre 10. klasser og/eller resten af Nyborg Gymnasium.
Alle elever i 10.klasse har hver deres skema, som er sammensat af: GRUNDFAG, LINJEFAG, VALGFAG og TILBUDSFAG.
GRUNDFAG: Der er 4 grundfag: dansk, engelsk og matematik og stamholdstid. stamholdstiddækker over begrebet ”klassens tid” med fokus på uddannelse og udvikling, samt trivsel og fællesskab med ens kontaktlærer. Grundfagene er placeret mandag, tirsdag og onsdag. Der ligger i gennemsnit 12 timer om ugen
LINJEFAG*: Alle elever har linjefagstimer på samme tid. Linjefagene er placeret torsdag og fredag. Der ligger i gennemsnit 5 timer om ugen
VALGFAG*: Alle elever vælger 1-2 valgfag, der ligger med 3 timer/ugen.
TILBUDSFAG: Alle elever skal minimum vælge 60 timer indenfor vores tilbudsblok, men kan vælge mange flere. Tilbuddene er blandt andet lektiecafe, ekstra støtte i dansk og matematik, sport, strik, filmklub, frivillige aktiviteter, ungdomsskolefag, fag i musikskolen etc. Disse fag ligge i forlængelse af grundfag, valgfag og linjefag.
*Linjefag og valgfag kan i en eller flere perioder erstattes af praktik eller arbejde. Dette vil give de unge der vælger denne model 3 dage i skole (mandag til onsdag) og 2 dage i praktik (torsdag og fredag)
Der undervises på 10.klasses niveau (fp10 / E-niveau)), som bygger ovenpå det eleverne allerede har lært i 7.-9. klasse. I 10. klasse udfordrer vi elevernes faglighed, og de udvikler sig hen imod at blive så dygtige som muligt.
Elever med faglige udfordringer har mulighed for at modtage undervisning på fp9 niveau (F-niveau).
Ved mistanke om, eller ved konstateret ord-/talblindhed, igangsætter vi foranstaltninger for at afhjælpe dette.
Vi tilbyder desuden ekstra undervisning for 2-sprogede elever med behov for dette.
Herunder kan du læse om fag og indhold.
Arbejdet med de forskellige danskfaglige dimensioner i dansk i 10. klasse lægger sig i direkte forlængelse af 9. klasses niveau. Desuden fokuseres der i særlig grad på elevernes afklaring i forhold til valg af uddannelse og erhverv samt at sikre, at alle elever bliver uddannelses- og erhvervsparate.
Overordnet set arbejdes der på, at elevernes kommunikative kompetencer styrkes, så eleverne bevidst kan begå sig i formelle og offentlige sammenhænge, samt på demokratisk vis kan deltage i den offentlige debat.
Målet er, at eleverne udvikler indsigt og evne til refleksion og selvstændigt overblik over egne faglige, personlige og sociale forudsætninger
De forskellige danskfaglige kompetencer er integreret i arbejdet med sprog, kommunikation og alle typer tekster, og der rettes nu fokus på, at eleverne, udover fagligt, kan bruge deres almendannede kompetencer selvstændigt og reflekteret i deres personlige og sociale liv, bl.a. til valg af uddannelse og erhverv.
Eleverne udvikler endvidere en mere selvstændig og reflekteret tilgang til arbejdet med litteratur og andre æstetiske tekster. Den almene dannelse konsolideres ved at øge elevernes evne til med indsigt at analysere og bearbejde tekster, samt at have overblik over, vurdere og reflektere over tekster.
Læsning | Skriftlig fremstilling | Fortolkning | Kommunikation |
Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst | Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form der passer til genre og situation | Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster | Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer |
Eleverne skal arbejde med emner af personlig, kulturel og samfundsmæssig relevans.
Sproget bruges fortsat som kommunikationsmiddel, men med øget fokus på formål, præcision og nuancering. Det skriftlige arbejde skal nu have større fokus som et selvstændigt kommunikativt redskab.
Undervisningen skal foregå på engelsk og skal forberede eleverne på den senere anvendelse af engelsk i uddannelsessystemet. Eleverne skal efterhånden kunne arbejde mere selvstændigt og med større grad af medbestemmelse.
Det faglige niveau målrettes valget af ungdomsuddannelse og der sigtes mod at de unge bliver så dygtige som muligt.
Læs mere om indholdet i de 3 bokse her.
Mundtlig kommunikation | Skriftlig kommunikation | Kultur og samfund |
Eleven kan deltage i længere, spontane samtaler og argumentere for egne synspunkter på engelsk | Eleven kan forstå og skrive længere sammenhængende tekster med forskellige formål på engelsk | Eleven kan agere selvstændigt i internationale kulturmøder på baggrund af forståelse af kulturelle og samfundsmæssige forhold |
Undervisningen bygger i dette trinforløb videre på de færdigheder, den viden og de kompetencer, eleverne har opnået gennem beskæftigelsen med matematik både inden for og uden for skolen.
Set i forhold til de tidligere trinforløb sigtes der i 4. trinforløb i særlig grad på de udfordringer, som opstår, når eleverne anvender matematikken kritisk i tilknytning til deres aktuelle og fremtidige daglig-, fritids-, uddannelses-, arbejds- og samfundsliv. Udvalgte færdigheds- og vidensmål fra 3. trinforløb for 7.-9. klasse kan i fornødent omfang indgå i undervisningen i 4. trinforløb.
Målet med matematikundervisningen er at alle elever er parate til at aflægge fp10 prøven i matematik hvor den mundtlige del foregår som en gruppeprøve med udgangspunkt i elevernes redegørelser, som er udarbejdet i løbet af skoleåret.
Matematiske kompetencer | Tal og algebra | Geometri og måling | Statistik og sandsynlighed |
Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik | Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelse | Eleven kan undersøge anvendelser af geometriske sammenhænge og måling i omverdenen | Eleven kan vurdere anvendelser af statistik og sandsynlighed |
Omsat til en årsplan ser Matematik ud på denne måde:
I faget fysik/kemi skal eleverne lære om fysiske og kemiske forhold i natur og teknologi samt sammenhænge i og anvendelse af denne viden. I samarbejdet med de naturfaglige valgfag i 10. klasse skal eleverne bygge videre på natur/teknologi og fysik/ kemi i 7.-9. klasse og udvikle naturfaglige kompetencer, så de kan genkende, formulere og tage stilling til problemstillinger med fysisk og kemisk indhold.
Undersøgelse | Modellering | Perspektivering | Kommunikation |
Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i fysik/kemi | Eleven kan anvende og vurdere modeller i fysik/kemi | Eleven kan perspektivere fysik/kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse | Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med fysik/kemi |
I dette forløb lægges der fortsat vægt på, at eleverne gennem mundtlig og skriftlig kommunikation videreudvikler deres færdigheder i at kommunikere samt deres sproglige bevidsthed.
I mundtlig kommunikation skal eleverne forstå hovedindhold og detaljer med det mål at kunne redegøre for egne holdninger i et sammenhængende sprog.
I skriftlig kommunikation skal eleverne skelne mellem forskellige læste teksttyper og selv kommunikere klart og forståeligt afstemt efter modtager og valg af medie.
I kultur og samfund skal eleverne fortsat udvikle deres kulturforståelse og anvende tysk i mødet med tysktalende.
Mundtlig kommunikation | Skriftlig kommunikation | Kultur og samfund |
Eleven kan kommunikere på tysk mundtligt i et forståeligt og sammenhængende sprog | Eleven kan kommunikere på tysk skriftligt i et forståeligt og sammenhængende sprog | Eleven kan forstå og anvende forståelse for kultur |
I 10.klasse læser alle elever 5-6 timer om ugen i linjefag. Linjefag er uddannelsesrelaterede fag der kan inspirere, afklare og dygtiggøre de unge.
Skoleåret er inddelt i 4 perioder a 8 uger, hvor de fordyber sig i et område, emne, erhverv eller projekt. Hen over de 8 uger vil der indgår ”ud-af-huset-aktiviteter” i større eller mindre omfang.
Vi udbyder 3 forskellige typer af linjefag:
Elever kan frit vælge mellem alle 8 linjefag i hver periode.
Erhvervsrettede linjefag (blå fag)
Vi udbyder i hver periode 4 forskellige erhvervsrettede linjefag indenfor IT og medier, Businessfag, håndværksfag og velfærdsfag
Du kommer i hver periode enten i en uges brobygning, en uges praktik eller en projektuge – alt afhængig af hvad du har valgt.
På de enkelte erhvervsrettede linjefag veksler vi mellem erhvervsfag med praktisk/teoretisk undervisning og projektarbejde og klassisk undervisning enten på Nyborg gymnasium eller på andre lokationer.
Erhvervsrettede linjefag | ||||
PERIODE 1 |
Programmering og IT
Brobygning SDE |
Pædagogik og børn
Brobygning SoSu Fyn |
Byggeri og konstruktion
Projekt |
Butik og detail
Praktik |
PERIODE 2 |
Robotics
Projekt |
Omsorg og sundhed
Brobygning SoSu Fyn |
Klima, energi og el
Praktik |
Handel og økonomi
Brobygning EUX |
PERIODE 3 |
Grafisk design og hjemme-sider
Brobygning SDE |
Skønhed, hår og pleje
Praktik |
Fødevare og service
Brobygning KOLD |
Innovation og iværksætteri
Projekt |
PERIODE 4 |
Foto og marketing
Projekt |
Dyr, planter og natur
Brobygning KOLD |
Jern, metal og auto
Praktik |
Salg og service
Praktik |
Gymnasierettede linjefag (røde fag)
Vi udbyder forskellige fag eller områder, hvor mange unge vil møde faget eller området via en gymnasial uddannelse.
Undervisningen har fokus på forskellige undervisningsformer: individuelt-, par- og gruppearbejde, men der vil i alle fag være lektier og opgaver der skal læses så man bliver vant til de krav der stilles på en gymnasial uddannelse.
Vi udbyder i hver periode 3 forskellige linjefag indenfor humanistiske fag, naturvidenskabsfag eller områder fagområder der kræver specialisering
Vi bestræber os ligesom de erhvervsrettede linjefag at komme ud af huset i løbet af hver periode og få besøg af folk udefra for at udfolde faget eller området.
Samfund & individ | |||
PERIODE 1 |
Psykologi | Politik | Sundhedvidenskab |
PERIODE 2 |
Filosofi | Journalistik | Naturvidenskab og astronomi |
PERIODE 3 |
Historie | Strafferet | Bioteknologi |
PERIODE 4 |
Religion | Kunst og design | Biologi og geografi |
Idrætslinjen (grønne fag)
Idrætslinjen er også inddelt i 4 perioder hvor hver periode har et bestemt område de arbejder med – både i teori og i praksis. Fokus er på udøvelsen af idræt, men vi har hver uge teori indenfor anatomi, fysiologi, biologi og sundhed.
Man skal kunne lide at være aktiv og være indstillet på at dyrke mange forskellige former for idræt.
Overordnede områder som vi kommer omkring er:
Læringsmål:
Eleven kan anvende idrættens kvaliteter og historiske udvikling i en alsidig idrætspraksis
Eleven kan vurdere idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et internationalt perspektiv
Eleven tilegner sig færdigheder om kroppens biologi, gennem teori og forsøg.
Eleven kan udvikle handlestrategier, der forebygger sygdom og fremmer sundhed
Eleven kan vurdere samspil mellem krop, træning og trivsel i forskellige former for idræt.
Årsplan i overskrifter:
Idræt & sundhed | |
Periode 1 |
Outdoor – SUP – Parasport – musik og bevægelse – slagbold
Arbejdsfysiologi og opvarmning Leddenes Fysiologi |
Periode 2 |
Teambold – MTB – Svømning
Idrættens værdier, etik og roller |
Periode 3 |
Flagfootball – Basket – Klatring
Sundhed, Motion og Livsstil KRAMS-faktorerne |
Periode 4 |
Volleyball – Ultimate – Projekt
Bevægeapparatets anatomi |
Den obligatoriske selvvalgte opgave er en selvstændig opgave, alle elever skal lave i løbet af deres 10.skoleår.
Formålet med opgaven er at give eleven mulighed for at arbejde selvstændigt med et givent emne, der tager sit udgangspunkt i elevens uddannelsesplan og valg af ungdomsuddannelse, herunder aktiviteter i form af brobygning, praktikforløb og andet.
Målet er at eleven udarbejder et konkret produkt, inden for de rammer, som skolen giver mulighed for. Fremlæggelse sker i forlængelse af arbejdet med opgaven.
De overordnede elementer
OSO – opgaven skal så vidt muligt placeres i forlængelse af brobygningsforløb eller kombinationer af brobygnings- og praktikforløb, således at opgaven kan indgå som en del af elevens efterbehandling af disse.
Eleven skal i udarbejdelsen af opgaven anvende varierede arbejdsmetoder og udtryksformer.
Fælles for alle forløb er, at eleven modtager vejledning under hele opgaveforløbet med henblik på en kvalificering af arbejdet. Vejledningen skal give den enkelte elev mulighed for at tage udgangspunkt i egne faglige og personlige forudsætninger og i uddannelsesplanen.
Vejledningen omfatter følgende:
1. Valg og afgrænsning af emne og indhold i forhold til uddannelsesplanen.
2. Brug af arbejdsmetoder og undersøgelsesformer.
3. Brug af kilder og materialer.
4. Fremstilling af produkt.
5. Valg af udtryksform.
Elevens opgave bedømmes med en skriftlig udtalelse og, hvis eleven ønsker det, med en karakter, og eleven skal forud for arbejdet med opgaven orienteres om, hvad der vil blive lagt vægt på i bedømmelsen.
Bekendtgørelse om obligatorisk selvvalgt opgave i folkeskolens 10. klasse
https://nyborg-gym.dk/wp-content/uploads/2025/08/kalender-efteraar-2025.pdf
https://nyborg-gym.dk/wp-content/uploads/2025/08/kalender-foraar-2026.pdf
Info om dette års ture er på vej
I skoleåret udbydes én fælles skolerejse, der også fungerer som introtur.
Årets skolerejse er en tur til Berlin fra tirsdag d 21.oktober til lørdag d. 25.oktober.
Hvis man har været med på introturen kan man også vælge at tage med på en valgfri ski-tur i uge 4 til Østrig.
Berlinturen koster 2500kr
Skituren koster 5000kr.
I kan læse mere om begge turene i nedenstående foldere
BETALING
I 10. klasse er vi 2 UU-vejledere, og vi er oftest at træffe på Nyborg Gymnasium på udvalgte dage i almindelig åbningstid. Har du brug for en snak, er du altid velkommen til at kigge forbi vejlederkontoret. Hvis vi ikke er der, er du meget velkommen til at ringe, sms´e eller maile, så vi kan lave en aftale.
UU-vejledere
Marie Enevig
Tlf: 20 23 28 67
Mail: mene@nyborg.dk
Helle Wissler Duus
Mail: helld@nyborg.dk
Bo Pilgaard Rotbøl
Mail: borot@nyborg.dk
På denne side kan du finde diverse vejledningsaktiviteter så som:
Du skal bruge dit UniLogin, og det er vigtigt, at dine profiloplysninger altid er ajourførte.
Uddannelsesguiden – ug.dk
Her kan du finde oplysninger om:
Her finder du også link til eVejledning, hvor du kan finde en vejleder, der på mail og chat vil kunne svare på dine generelle spørgsmål vedr. uddannelse.
Denne side skal du bruge, når du søger ind på en ungdomsuddannelse efter 10. kl. – fx en gymnasial eller erhvervsfaglig uddannelse. Du skal søge senest 15. marts, og du skal bruge MitID.
Uddannelsesvejledere generelt
Har du brug for at tale med din vejleder, men ved ikke hvem det er, så kan du finde vedkommende på: minvejleder.dk
I “Håndbog for 10. klasse” kan du læse mere om 10. klasse på Nyborg Gymnasium
Søger du optagelse før 15. marts sker dette via www.optagelse.dk sammen med din vejleder og dine forældre.
Finder du ud af at du gerne vil i 10. klasse efter 15. marts kontakter du blot Nyborg Gymnasium.
Nyborg kommunes 10.klasse tilbud driftes af Nyborg gymnasium, men er også åbent for optag af unge fra andre kommuner!
Læs vores mobbepolitik her
Læs om vores alkoholpolitik her
Læs mere om vores netetik her
Uddannelsesleder med ansvar for 10. klasse
E-mail: hlu@nyborg-gym.dk
Administration: 65 31 02 17
Man-tor: kl. 7.30-15.30
Fre: 7.30-14.30
—
FoodCamp: 63 25 52 11
Kostskolen: 65 31 02 17
Teknisk afdeling: 63 25 52 15
Her kan du som udskolingslærer i grundskolen tilmelde dine klasser til Nyborg Gymnasiums faglige forløb.
Tilmeld dine klasser til Nyborg Gymnasiums faglige forløb her