Kvalitetssystem
På Nyborg Gymnasium arbejder vi løbende med at højne trivslen og elevernes faglige niveau samt undervisningskvaliteten. I den forbindelse prioriteres det bl.a., at
- Der arbejdes med fælles faglige og pædagogiske indsatsområder for alle lærere.
- Der nedsættes udviklingsprojekter, hvor der udvikles og afprøves nye pædagogiske tiltag
- Der arbejdes med formaliseret vidensdeling mellem lærerne. Herunder deltager en del af lærerne i kollegial sparring, hvor formålet er at lære af hinandens praksis
- Vi generelt evaluerer og følger op, når der foretages nye tiltag
- Undervisningen evalueres, så eleverne får indflydelse på undervisningen, og læreren får feedback på sin undervisning
- Der afsættes tid og ressourcer til lærernes efteruddannelse
- Vi tilbyder studiecenter tre dage om ugen med både lærer- og elevhjælp
- Der tilbydes hjælp fra vejleder, læsevejleder og matematikvejleder
- 130/80-timerspuljen anvendes til ekstra hjælp og talentaktiviteter
- Der tilbydes talentaktiviteter ifølge talentstrategien
- Der tilbydes en mentorordning
- Alle klasser tilbydes en studietur
- Vi tilbyder en række after school-aktiviteter som fx Makerspace, idræt og musik
På overordnet niveau kvalitetssikres ud fra følgende parametre:
- Fagligt niveau
- Løfteevne
- Karakterer
- Elevtrivsel
- Elevtrivselsundersøgelse
- Fravær
- Frafald (Gennemførelsesprocent)
- Studiekompetence
- Overgangsfrekvens til videre uddannelse
- Undervisningen
- Fælles undervisningsevalueringer
- Faggruppeudviklingssamtaler
Parametrene er ikke udtømmende i forhold til den kvalitet, som skolen leverer, men er alle vigtige for en skole af høj kvalitet. For parametrene er der opsat kvalitetsmål, der skal være vejledende i forhold til de handlingsplaner, som udarbejdes hvert år. Arbejdsmetoden er generelt således, at hvis kvalitetsmålene ikke er opfyldt, så afføder det en drøftelse i de ansvarlige udvalg/grupper, som opstiller hypoteser, der undersøges nærmere. På baggrund heraf laves en handlingsplan. Handlingsplanerne udarbejdes løbende i de relevante udvalg for de resultater, som for eksempel indkommer på baggrund af evalueringer, der udarbejdes i løbet af skoleåret. Den lovpligtige, skriftlige opfølgningsplan er en sammenfatning af årets resultater og indsatser samt planer for indsatser det kommende skoleår. Denne opfølgningsplan præsenteres for bestyrelsen i sidste del af skoleåret. Opfølgningsplanerne kan efterfølgende findes her på skolens hjemmeside.
Kvalitetssystemet omfatter hele skolens virkefelt, og når der ikke direkte er nævnt en særlig skoleform, vil konceptet omfatte alle skolens uddannelser. Kvalitetssystemet er udviklet i overensstemmelse med kravene i kap. 10 i Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser (§59-63).
Download skolens samlede kvalitetssystem med evalueringsplan
Selvevaluering of opfølgningsplan 2022-23
Selvevaluering of opfølgningsplan 2021-22
Selvevaluering og opfølgningsplan 2019-20
Selvevaluering of opfølgningsplan 2018-19
Elevtrivsel STX 2023
Elevtrivsel HHX 2023
Elevtrivsel HF 2023
Elevtrivsel Pre-IB 2023
Elevtrivsel 2023 Erhvervsuddannelser
Overgang til videregående uddannelse STX
Overgang til videregående uddannelse HHX
Overgang til videregående uddannelse HF
Undervisningsmiljøvurdering
Baggrund
I henhold til bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø skal der minimum hvert tredje år laves en undervisningsmiljøvurdering, hvor der sker en kortlægning af skolens fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Det psykiske undervisningsmiljø undersøges desuden hvert år gennem den centralt bestemte elevtrivselsundersøgelse og indgår derfor også i behandlingen af denne.
Den seneste undervisningsmiljøvurdering er blevet gennemført i efteråret 2024. Det er sket ved at udsende et spørgeskema til alle skolens elever, hvor de skal besvare 22 spørgsmål vedr. undervisningsmiljøet.
Samlet set har 264 elever besvaret spørgeskemaet, hvilket svarer til en besvarelsesprocent på ca. 20%.
Resultater
Resultaterne viser, at der overordnet set er ganske stor tilfredshed med undervisningsmiljøet på Nyborg Gymnasium. Der er dog samtidig tegn på, at der er en række områder, der kan arbejdes med i forsøget på at skabe så godt et undervisningsmiljø som overhovedet muligt.
Bl.a. har flere peget på udfordringer med luftkvaliteten i undervisningslokalerne. Desuden peger en række elever også på udfordringer med temperaturforholdene i klasselokalerne når der er hhv. meget koldt eller meget varmt udenfor.
Der er ligeledes flere elever, der peger på udfordringer med borde og stole i nogle af de klasselokaler, hvor borde og stole endnu ikke er udskiftet i den udskiftningsproces som skolen igangsatte for nogle år siden. Der er lagt en plan for udskiftning af møblementet i de sidste lokaler, så dette problem forventes at blive løst i løbet af dette skoleår.
Undersøgelsens besvarelser kan ses her (dansk/engelsk)
Proces
Besvarelserne fra eleverne har været drøftet i skolens ledelse. Der vil blive arbejdet videre med resultaterne i både skolens kvalitetsudvalg samt i skolens elevråd.